Descobreixen les restes d’una àguila extingida que caçava koales

Un equip de científics australians ha anunciat el descobriment de les restes fòssils d’una espècie d’àguila, desconeguda fins ara, que va viure a la regió fa uns 25 milions d’anys i que s’alimentava, entre d’altres, de koales. L’animal va ser trobat el 2016 per investigadors de la Universitat Flinders, a Adelaida, en un antic llac sec, i l’espècie ha estat batejada com a Archaehierax sylvestris, o “falcó ancestral dels boscos”.

Els científics creuen que, a més de koales, s’alimentava d’altres ocells i d’òssums, i que s’havia adaptat a caçar i volar entre el bosc. És per això que tenia les curtes i robustes, potes llargues i podia fer passes considerablement grans. L’article on s’ha publicat el descobriment, publicat a la revista ‘Historical Biology’, també detalla que l’indret on ha estat trobat és un lloc habitual on es troben fòssils, però que les restes d’aus rapinyaires són força rares perquè, en el seu moment, els seus números tampoc no eren gaire elevats, i que trobar un esquelet gairebé complet és una raresa, tenint en compte la seva antiguitat.

L'indret on han estat trobades les restes | Universitat Flinders
L’indret on han estat trobades les restes | Universitat Flinders

En el moment en què aquest exemplar vivia, durant l’Oligocè, el clima feia que la zona on ha estat trobat, actualment una zona seca i pràcticament desèrtica, fos un bosc tropical. A més, l’espècie té algunes característiques úniques que no es veuen en les àguiles ni els falcons actuals, convertint aquest exemplar en un de molt interessant per als científics. Segons els investigadors, la distància entre les potes, que podia obrir fins a quinze centímetres, li permetien atacar i devorar preses grans com ara alguns animals marsupials, ànecs i fins i tot flamencs.