Descobreixen un mineral mai vist a l’interior d’un diamant

Un diamant, format a les profunditats de la Terra, ha resultat contenir un mineral que no s’havia vist mai i que, de fet, és pràcticament impossible que es pugui trobar a la superfície del nostre planeta, on les pressions són massa baixes com perquè es formi i es mantingui. Els resultats de l’anàlisi d’aquest diamant, feta a Las Vegas (Estats Units) i la sorprenent troballa feta al seu interior han estat publicats a la revista ‘Science’.

El mineral, anomenat davemaoita en honor a Ho-kwang “Dave” Mao, un geofísic pioner en la recerca sobre el comportament de materials en pressions extremes, és un tipus de perovskita, un grup de minerals entre els quals n’hi ha alguns que podrien ser el futur de l’energia solar per les seves propietats, superiors a les del silici que es fa servir en les plaques fotovoltaiques actuals. Es trobava a l’interior d’un diamant trobat a l’Àfrica durant els anys vuitanta i, segons els científics, té un paper important en la circulació de la calor a les profunditats de la Terra i podria ajudar a entendre com ha evolucionat el nostre planeta d’ençà de la seva creació.

La formació d’aquesta davemaoita trobada a l’interior del diamant es va produir, probablement, a una profunditat d’entre 660 i 900 quilòmetres. Tot i que normalment els materials d’aquest tipus, fets de silicat de calci, es desintegren abans d’arribar a la superfície, en aquest cas la duresa del mateix diamant el va mantenir intacte i ha pogut arribar a les mans dels investigadors. Aquesta troballa, de fet, fa que els científics pensin en la possibilitat de trobar noves mostres de materials semblants a la natura, potser fins i tot a l’interior de més diamants. Si bé pels joiers les taques a l’interior d’aquestes pedres precioses els fan perdre valor, pels científics podrien fer que en tingués molt més.