Una nova espècie de dinosaure cuirassat amb una cua molt estranya ha estat descobert a Xile. Segons expliquen els responsables de la troballa a la revista ‘Nature’, es tracta d’un aquilosaure de finals del Cretaci, fa entre 72 i 75 milions d’anys, que media uns dos metres de llargada i que tenia una cua com no se n’ha vist mai cap i que li servia d’arma.

L’esquelet fossilitzat, pràcticament complet, va ser trobat a la Patagònia xilena l’any 2018. Des d’aleshores, els paleontòlegs l’han estat estudiant per saber a quin tipus d’animal corresponia. L’espècie, que ha estat batejada com a Stegouros elengassen, tenia una cua molt diferent dels anquilosaures i dels estegosaures que coneixem. Formada per set parells d’ossos plans, és un sistema de defensa únic en el seu tipus, semblant al d’una serp de cascabell però fet d’os.

Reproducció artística d'un anquilosaure | Wikimedia Commons
Reproducció artística d’un anquilosaure | Wikimedia Commons

Una altra particularitat d’aquest animal és que, al sud de l’antic supercontinent Pangea –anomenat Gondwana després de partir-se en dos– s’han trobat molt pocs anquilosaures. La majoria han estat desenterrats a l’hemisferi nord. El Stegouros elengassen, a diferència dels seus parents septentrionals, no només tenia aquesta cua tan estranya sinó que també era més petit i tenia una armadura més lleugera i potes més primes. Un fet que es relaciona amb les temperatures que tenia aleshores la regió, força més altes que les d’ara, segons indiquen les restes de plantes fòssils que s’han trobat en zones properes.

Després de dos segles de la descripció científica dels primers fòssils de dinosaure –el britànic William Buckland va trobar restes d’un megalosaure el 1819 i el va descriure el 1824, aquests rèptils de fa milions d’anys continuen donant sorpreses als investigadors. Un fet que els anima a continuar excavant arreu del món per descobrir-ne més espècies i saber-ne tant com es pugui d’ells i del món on van viure, que es va acabar abruptament fa 65 milions d’anys.