Les notícies d’astronomia més espectaculars de 2021

La investigació de l’espai i els seus secrets és un dels camps més fascinants de la ciència i el que dóna les imatges més espectaculars. Enguany, tant els astrònoms com els enginyers que hi treballen ens han donat un munt de sorpreses. En aquest article, recopilem les notícies que més us han interessat, d’asteroides propers a la Terra a un que mirarà de ser desviat en un projecte sense precedents. A més, també trobareu els descobriments d’alguns planetes semblants al nostre o que podrien tenir vida, un dels aspectes de la recerca a l’Univers que més ens ha encuriosit des de fa dècades.

L'asteroide Bennu vist per la sonda OSIRIS-REx | NASA
L’asteroide Bennu vist per la sonda OSIRIS-REx | NASA

1 – L’asteroide Bennu té més probabilitats de xocar contra la Terra del que es pensava fins ara. Tot i que continuen sent baixes, aquest objecte és un dels més perillosos del Sistema Solar.

Imatge artística d'un possible planeta totalment cobert d'aigua | Kevin Gill (CC)
Imatge artística d’un possible planeta totalment cobert d’aigua | Kevin Gill (CC)

2 – Descobert un nou tipus de planetes on hi podria haver vida. Anomenats ‘hyceans’, estan coberts completament d’oceans calents.

El centre de la galàxia Hèrcules A, amb el forat negre del seu centre emeten feixos de gas a una i altra banda | Lofar

3 – Un equip d’astrònoms aconsegueix imatges de l’espai profund amb una definició altíssima. La seva qualitat sense precedents serà de gran utilitat per a l’estudi de les galàxies i els forats negres del seu centre.

Asteroide dirigint-se a la Terra | Pixabay

4 – La NASA farà xocar una nau contra un asteroide per tal de desviar-lo. La missió DART és la primera vegada que es vol provar aquesta tècnica de defensa de la Terra.

NASA Ames / JPL - Caltech / Tim Pyle
NASA Ames / JPL – Caltech / Tim Pyle

5 – Descobreixen un nou planeta més gran que la Terra, amb una temperatura semblant i núvols d’aigua. És a 90 anys-llum de nosaltres i orbita una estrella molt més dèbil que el Sol.