El planeta Neptú acaba de patir un canvi de temperatura inexplicable

Neptú, actualment considerat el planeta més llunyà del Sistema Solar, ha patit un canvi de temperatura que els científics no es posen d’acord a l’hora d’explicar. En un estudi publicat a la revista ‘Planetary Science Journal’, un equip d’astrònoms que fa gairebé vint anys que observen el planeta des de diversos telescopis terrestres expliquen com van detectar una caiguda sobtada de les temperatures globals de Neptú i que, després, van observar com el seu Pol Sud començava a escalfar-se molt.

El refredament de Neptú entre els anys 2009 i 2018 vist a través de fotografies termals

Els llargs anys de Neptú

Neptú és, aproximadament, a 4.500 milions de quilòmetres del Sol, i dóna una volta a l’estrella cada 165 anys. Així, tot i que el planeta també té estacions diferents, com la Terra, allà hi duren uns 40 anys. Actualment, a l’hemisferi sud de Neptú és estiu, de fet, ho és des de l’any 2005. Després del solstici d’estiu, que va tenir lloc aleshores, els astrònoms han anat controlant les temperatures atmosfèriques de Neptú mitjançant fotografies termals, observant, sorpresos, com el planeta s’ha anat refredant a poc a poc, amb les temperatures caient 8ºC entre 2003 i 2018.

De sobte, el pol sud de Neptú va començar a escalfar-se ràpidament

Un misteri amb diverses possibles explicacions

Aquestes observacions, és clar, van en contra de tota lògica, ja que els mateixos científics esperaven que, després del solstici d’estiu, les temperatures anessin augmentant lentament en comptes de disminuïnt. Les sorpreses, però, encara no s’havien acabat: després d’aquest refredament, entre 2018 i 2020 les temperatures al voltant del pol sud de Neptú van començar a augmentar ràpidament, fins a 11ºC, compensant tot el refredament detectat fins aleshores.

Un escalfament com aquest als pols de Neptú no s’havia vist mai fins ara, i ningú no s’esperava que es produissin ni aquests canvis ni a aquesta velocitat. La mitjana anual de Neptú és de -220ºC, de manera que aquestes fluctuacions de temperatura tan pronunciades i contraintuïtives són tot un misteri que els científics estan mirant d’explicar.

Una primera raó podrien ser canvis estacionals en la composició química de l’atmosfera de Neptú, que poden influir en com de ràpid s’escalfa o es refreda el planeta, però les fluctuacions observades també es podrien explicar tant per la variabilitat aleatòria dels patrons meteorològics com, fins i tot, per una resposta al cicle d’activitat solar, que dura 11 anys.

La solució podria arribar aviat

Per trobar una resposta definitiva, caldrà continuar observant el planeta. A finals d’aquest any, el Telescopi Espacial James Webb posarà la mirada del seu enorme objectiu tant a Urà com, també, a Neptú, i s’espera que aconsegueixi una gran quantitat de dades sobre la química i les temperatures de l’atmosfera d’aquest darrer i ajudi a donar resposta a aquest misteri.