L’Administració Nacional d’Aeronàutica i l’Espai (NASA) ha posat fre a la missió Artemis II i enredereix gairebé un any, fins al setembre de 2025, el retorn d’astronautes a l’òrbita lunar, i fixa el 2026 com el termini per dur a terme la missió Artemis III, que pretén transportar humans fins al pol sud de la Lluna. Així ho ha explicat la NASA aquest dimarts a la tarda, que assegura que han decidit prendre aquesta decisió “per a dur a terme aquestes missions de manera segura”, ja que han detectat problemes en la nau Orió, una de les naus que havia de conformar l’expedició.
“Les proves de la NASA per a qualificar components per a mantenir segura a la tripulació i garantir l’èxit de la missió han descobert problemes que requereixen temps addicional per a resoldre’s. Els equips estan solucionant un problema de bateria i abordant desafiaments amb un component de circuit responsable de la ventilació de l’aire i el control de la temperatura”, apunten a través d’un comunicat. Per garantir que els astronautes que emprendran l’expedició espacial ho facin amb la seguretat més gran possible, tot i que cal tenir en compte que sempre poden aparèixer complicacions inesperades en el transcurs de la missió, des de la NASA estan seguint una sèrie de protocols i comprovacions. Confien que la investigació sobre la pèrdua inesperada de trossos de capa de carbó de l’escut tèrmic de la nau espacial durant Artemis I acabi aquesta primavera, és a dir, en els pròxims 3 mesos.

Aprendre de les missions anteriors
Des de l’Agència consideren que és fonamental per assegurar l’èxit de la pròxima missió aprendre de totes les expedicions passades, ja que d’aquesta manera es poden minimitzar riscos i garantir una mica més la seguretat dels astronautes: “El nou cronograma per a Artemis III s’alinea amb el cronograma actualitzat per a Artemis II, garanteix que l’agència pugui incorporar les lliçons apreses d’Artemis II en la pròxima missió i reconeix els desafiaments de desenvolupament experimentats pels socis industrials de la NASA”, asseveren, i afegeixen que cada nova missió tripulada passa per més controls de vol que l’anterior.