La NASA podria canviar el nom del Telescopi James Webb per les queixes de la comunitat LGBTIQ+

Acusen Webb, el segon director de l'agència, d'haver discriminat gais i lesbianes durant la seva carrera professional

L’agència espacial dels Estats Units s’està plantejant canviar el nom al telescopi espacial que ha de substituïr el Hubble a finals d’aquest mateix 2021. Tal i com se n’ha fet ressò la revista ‘Nature’, James Webb, director de la NASA entre 1961 i 1968, podria haver discriminat gais i lesbianes durant la seva carrera professional a les institucions públiques nord-americanes. Posar el seu nom a un telescopi espacial de 8.800 milions de dòlars, doncs, podria ser premiar la seva actitud i el mal causat, i és per això que la NASA ha iniciat una investigació interna.

James Webb en una imatge d'arxiu | NASA
James Webb en una imatge d’arxiu | NASA

L’historiador en cap de l’agència, Brian Odom, treballa amb un altre historiador per repassar els documents de l’època de Webb per buscar proves de les seves accions i polítiques i elaborar un informe que serà entregat a la NASA perquè prengui una decisió sobre l’assumpte. De moment, però, una petició per canviar el nom del telescopi espacial ja ha recollit 1.250 signatures, entre les quals les de científics que treballaran amb ell. Quan Webb va entrar al govern nord-americà a finals dels anys quaranta, els gais i les lesbianes eren assenyalats i despatxats de manera sistemàtica. El període, conegut com el “terror lavanda” per analogia amb el “terror roig”, va assenyalar munts d’homosexuals, especialment del Departament d’Estat, com una amenaça pel govern: per la necessitat de mantenir la seva orientació en secret, se’ls considerava més susceptibles a ser extorquits per l’enemic.

Treballs de construcció del Telescop Espacial James Webb | NASA
Treballs de construcció del Telescopi Espacial James Webb | NASA

Precisament, Webb va treballar allà com a sots-secretari entre 1949 i 1952, i se l’acusa d’haver escrit una sèrie d’informes sobre “el problema dels homosexuals i els pervertits”. David Johnson, en canvi, un historiador que el 2004 va escriure un llibre sobre la matèria, en canvi, afirma que Webb no va tenir un paper de lideratge i que fins i tot va participar en una trobada a la Casa Blanca que volia contenir aquesta histèria. D’altres veus remarquen que en el moment en què Webb dirigia la NASA, als anys seixanta, va ser responsable de resistir les pressions que li demanaven resultats en la cursa espacial contra la Unió Soviètica i mantenir, en la mesura del possible, la investigació científica més enllà de les seves aplicacions immediates en l’exploració de l’espai.

El cert, però, és que les polítiques discriminatòries van continuar arreu on va treballar, incloent la NASA, i encara que no hagués tingut un paper actiu, tampoc no sembla que s’oposés a la persecució dels homosexuals a l’administració nord-americana. És per això que, amb el potencial del telescopi per revolucionar l’astronomia, alguns volen posar-li, tambe, un nom revolucionari i que reflecteixi els nous valors ètics. La decisió final dependrà de l’administrador de la NASA, Bill Nelson, un cop hagi rebut l’informe, i encara no hi ha una llista clara de propostes alternatives.