Identifiquen un planeta on els anys només duren vuit hores

Un equip d’investigadors de l’Institut de Recerca Planetària del Centre Aeroespacial Alemany ha anunciat, a través d’un comunicat, el descobriment d’un planeta molt especial. Segons sembla, gira al voltant de la seva estrella cada vuit hores i tan a prop que, a la seva superfície, les temperatures volten els 1.500ºC.

El planeta, anomenat GJ367b, és a 31 anys-llum de nosaltres i orbita una nana vermella. Tot i que s’ha refredat molt en comparació al Sol, en el cas de planetes que hi són tan a prop encara pot escalfar-los considerablement, com és aquest cas. I és que la distància entre ell i la seva estrella és extremadament petita: en comparació, Mercuri, el planeta més proper al Sol, triga 88 dies a fer-hi una volta.

Mercuri passant per davant del Sol | NASA

Pel que n’han publicat els investigadors a la revista ‘Science’, el planeta té una massa semblant a la de Mart, és a dir, la meitat que la de la Terra, cosa que el fa un dels exoplanetes més lleugers que s’han descobert mai. A més, com Mercuri, està fet majoritàriament de níquel i ferro si més no el seu nucli. A més de la temperatura, també se sap que rep 500 cops més radiació que la Terra, cosa que deu impedir que tingui atmosfera i, per tant, que s’hi desenvolupi o hi pugui sobreviure cap ésser viu.

Aquests planetes amb òrbites tan curtes són un misteri per a la ciència, i el fet que aquest en concret sigui tan a prop pot ajudar molt a aprendre’n més. A “només” 31 anys-llum, es pot observar amb molta més precisió i obtenir-ne dades que, potser, es puguin extrapolar a cossos semblants.

Les nanes vermelles, a més, són força habituals a la nostra galàxia i sovint són orbitades per diversos planetes, de manera que GJ367b podria tenir veïns per descobrir. Si fossin una mica més lluny, fins i tot podrien ser a la zona considerada habitable.