Els ‘falsos fòssils’ podrien confondre la cerca de vida a Mart

Els futurs exploradors de Mart podrien interpretar com a restes de vida extingida algunes formes, molt semblants a fòssils, que es creen per professos químics. Així ho afirma un estudi elaborat per astrobiòlegs de les universitats d’Edimburg (Escòcia) i Oxford (Anglaterra) que ha estat publicat a la revista ‘Journal of the Geological Society’ i que apunta que les roques marcianes podrien contenir dipòsits d’origen no biològic que podrien assemblar-se a organismes primitius. Saber-los distingir serà, és clar, un element clau en la investigació sobre la vida a altres planetes.

Tot i que sembla clar que Mart podria haver estat habitable fa milers de milions d’anys i, fins i tot, potser a l’actualitat, cal ser curiós i no deixar-se confondre. És per això que els investigadors van recopilar tots els processos que podrien resultar en dipòsits semblants a restes de formes de vida a Mart. Curiosament, n’hi ha dotzenes, i probablement n’hi ha que encara no es coneixen, que poden crear estructures que s’assemblen molt a formes de vida microscòpiques, com ara cèl·lules bacterianes. Tot i que en el cas del nostre planeta la probabilitat que siguin éssers vius és molt més alta, la situació a Mart és molt més complicada i hi pot haver molt d’espai per a ambigüitats, cosa que també podria passar a altres indrets del Sistema Solar.

Teal Ridge (Mart) des de la càmera superior del vehicle d'exploració Curiosity | NASA
Teal Ridge (Mart) des de la càmera superior del vehicle d’exploració Curiosity | NASA

De fet, els científics consideren gairebé segur que, en algun moment, un explorador marcià trobarà alguna cosa semblant a un fòssil a la superfície del planeta i, per tant, caldrà saber com distingir si ho és realment o si va ser format per una reacció química que no té res a veure amb la vida. De fet, això ha passat tant a la Terra com, en alguna ocasió, en meteorits provinents de Mart, de manera que cal evitar caure en aquests errors per poder aconseguir, amb tota seguretat, la resposta a una de les preguntes més grans que s’ha fet la humanitat: els éssers vius de la Terra estem sols?