Els núvols de Venus són massa secs perquè hi pugui viure cap organisme

La possibilitat que hi hagi vida als núvols del planeta Venus queda pràcticament descartada. Tot i que l’any passat es van fer alguns descobriments que apuntaven a la possibilitat que hi pogués haver organismes vius a l’atmosfera, un estudi dut a terme per un equip internacional de científics i publicat a la revista ‘Nature Astronomy’ ha descartat aquesta opció, arribant a la conclusió que ni tan sols els extremòfils més ben preparats tindrien cap possibilitat en una atmosfera amb núvols d’àcid sulfúric i amb una quantitat d’aigua tan petita que queda molt lluny del mínim imprescindible per al desenvolupament de la forma de vida més resistent que es coneix.

La presència de fosfina, un compost associat amb l’existència de vida, va fer pensar als experts que hi podia haver algun organisme al planeta. La composició de l’atmosfera de Venus, però, sembla que ho descarta de totes totes, deixant la fosfina en un misteri pendent de resoldre. De fet, segons com estiguessin repartits els elements i compostos de l’atmosfera venusiana, sí que hi podria existir la possibilitat que hi hagués petites bosses de formes de vida sobrevivint en condicions extraordinàriament dures. Això podria explicar les línies negres que, a vegades, apareixen a l’atmosfera del planeta quan s’observa amb llum ultravioleta, que podrien correspondre a colònies de microorganismes que floreixen i decauen en un cicle continu.

Les properes missions que exploraran el planeta, tant de la NASA com de l’Agència Espacial Europea, podrien donar resposta a aquesta pregunta i a moltes de les que ens fem sobre Venus, un indret tan relativament proper com desconegut per a nosaltres.