Descobreixen un nou planeta més gran que la Terra, amb una temperatura semblant i núvols d’aigua

Un equip de científics ha descobert un exoplaneta més gran que el nostre, amb unes temperatures relativament semblants i a l’atmosfera del qual hi podria haver núvols d’aigua. Batejat com a TOI-1231b, els anys en aquest planeta duren 24 dies terrestres, és a dir, que gira al voltant del seu sol a molta menys distància que nosaltres. L’astre, però, una nana vermella anomenada NLTT 24399, és més petita i menys brillant que el Sol i, per tant, tot i estar-hi molt més a prop les temperatures no són extremadament altes com seria el cas, per exemple, de Mercuri, on els anys duren 88 dies i on quan toca el sol es pot arribar als 430ºC. De fet, des d’una perspectiva científica, les tempertures són similars. Pel que fa a la mida, TOI-1231b es troba entre la Terra i Neptú.

Els investigadors van poder saber quin era el radi i la massa del planeta i, a partir d’aquí, calcular-ne la densitat i suposar quina pot ser la seva composició. La seva densitat, força baixa, indica que podria ser un planeta gasós, tot i que no poden estar segurs al 100% ni de la seva composició ni de la seva atmosfera. Per la seva semblança amb Neptú, però, pensen que pot tenir una gran atmosfera gasosa, ja sigui d’hidrogen, d’hidrogen i heli o, fins i tot, de vapor d’aigua. Pel que fa a la temperatura, els científics creuen que la mitjana deu voltar els 60ºC, una temperatura que, tot i que a nosaltres ens pugui semblar excessiva, en realitat fa que aquest planeta sigui un dels més freds d’entre els exoplanetes petits que s’han trobat fins ara.

Després d’aquest descobriment, TOI-1231 serà estudiat pel Telescopi Espacial Hubble aquest mateix més de juny i, més tard, pel Telescopi Espacial James Webb, que serà posat en òrbita el mes d’octubre d’enguany. Amb el segon, es podrà observar la seva atmosfera i determinar-ne la composició.