Descobreixen un planeta 10 cops més gros que Júpiter en un sistema binari

Gràcies al telescopi VLT, un equip de científics ha descobert un planeta insòlit: 10 vegades més gros que Júpiter i orbitant un sistema binari d’estrelles enormes i molt calentes. Fins ara, es pensava que això era impossible, però un dels motors de la ciència és, precisament, el refutament de les creences establertes.

Els responsables d’aquesta troballa sorprenent l’han anunciat en un article a la revista ‘Nature’. Batejat, “b Centauri b”, és la primera vegada que es detecta un planeta al voltant d’una estrella amb una massa més de tres vegades superior a la del Sol. Un fet que canvia les concepcions que estenien fins ara de les estrelles molt massives i la “impossibilitat”, ara negada, de tenir planetes al seu voltant.

El Telescopi Molt Gran (VLT) de l'Observatori Austral Europeu al desert d'Atacama, a Xile | ESO
El Telescopi Molt Gran (VLT) de l’Observatori Austral Europeu al desert d’Atacama, a Xile | ESO

El sistema on ha esta trobat aquest planeta és a la constel·lació del Centaure i orbita un sistema dual de tipus B molt gros i amb una massa enorme. Per les grans quantitats d’energia ultravioleta i de raigs X que emeten, hauria de ser impossible que s’hi formés cap planeta, ja que l’efecte d’aquesta radiació en el gas que envolta les estrelles ho hauria d’impedir. I tot i així, aquest planeta existeix. No només això, sinó que és un dels més massius que s’ha descobert mai.

Aquest planeta, però, encara té altres trets sorprenents. La seva òrbita, per exemple, és una de les més llargues que s’ha vist mai. Això podria ajudar al fet que s’hagi pogut formar i sobreviure, ja que es troba a una distància de les estrelles bessones que multiplica per 100 la que separa Júpiter del Sol.

Trobar un planeta com aquest fa que els astrònoms hagin de reexaminar el que havien donat per sabut fins ara pel que fa a la cerca d’exoplanetes. Podria ser, vist el que s’ha vist, que al voltant d’algunes, que s’havia donat per impossible que poguessin tenir-ne cap orbitant-les, n’hi hagi.