Descobreixen el cometa més gran que es coneix, que duu milions d’anys vagant per l’espai

Un equip d’astrònoms de la Universitat de Pensilvània, als Estats Units, han descobert el cometa més gran que s’ha vist mai. Batejat Bernardinelli-Bernstein pels seus descobridors, medeix entre 100 i 200 quilòmetres de llargada i té unes 1.000 vegades més massa que la majoria dels cometes coneguts. També conegut com C/2014 UN271, fa milions d’anys que segueix la seva ruta, que el durà a passar un cop més a prop del Sol l’any 2031.

De fet, aquest és el cometa més llunyà que s’ha descobert en el seu viatge cap a l’interior del Sistema Solar, cosa que permetrà observar-lo i estudiar-lo durant anys. El descobriment es va fer gràcies a les dades de la Càmera de l’Energia Fosca, recollides pel telescopi Víctor M. Blanco de l’Observatori Interamericà de Cerro Tololo, a Xile. Fent servir algorismes per identificar objectes de més enllà de Neptú, van traçar 32 deteccions a un sol objecte, una gran massa glaçada que va ser expulsada del Sistema Solar quan es van formar els planetes i que continua orbitant el Sol, en aquest cas en una òrbita de 6 bilions de quilòmetres i que triga més de tres milions d’anys a fer.

L’origen del cometa és al Núvol d’Oort, un grup d’objectes glaçats a la zona més exterior del Sistema Solar i que se suposa que és l’origen dels cometes. Per conèixer bé aquesta zona de l’espai, però, encara queda molt, ja que és massa lluny fins i tot per a les sondes Voyager que, quan hi arribin, farà segles que s’hauran quedat sense energia.