Un equip internacional de científics ha descobert un dels planetes més joves que s’ha vist mai i que orbita una estrella molt jove. Tot i que el descobriment d’un planeta dins la nostra galàxia fa temps que ha deixat de ser una novetat –es compten per milers–, aquest destaca especialment perquè és molt nou i perquè es pot observar directament, tal com explica l’equip responsable de la seva troballa en un article publicat a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’. De fet aquest planeta, anomenat 2M047b, és un dels pocs que ens ajudarà a conèixer com es formen i com canvien amb el temps, permetent-nos imaginar que va passar amb el Sistema Solar i la Terra.

A més de poder-se veure directament amb telescopis, l’anàlisi de la seva llum permet saber coses de la seva composició i, també, on i com es va formar del disc de gas i pols que envolta la seva estrella mare. Els investigadors creuen que és unes quantes vegades més massiu que Júpiter i que es va formar fa uns quants milions d’anys però no gaires. De fet, sembla que encara està tan calent com la lava per l’energia que va alliberar durant la seva formació. La seva primera observació va ser ja fa uns quants anys, però des d’aleshores ha estat sent estudiat atentament per controlar la posició de la seva estrella i assegurar-se que gira al seu voltant. Per fer això es va trigar tres anys, ja que la distància fa que l’estrella es desplaci molt a poc a poc des del nostre punt de vista.

CSIRO

Tots dos objectes són a la Nebulosa del Taure, i 2M0437b orbita l’estrella d’una manera molt diferent a la dels planetes del Sistema Solar. A una distància d’un centenar de vegades la que hi ha entre la Terra i el Sol, és més fàcil s’observa si es compensa la distorció que causa l’atmosfera de la Terra. Tot i això, que s’hagi aconseguit veure directament és encoratjador per als astrònoms de tot el món, que esperen a veure què es podrà fer en el futur, com per exemple amb el Telescopi Espacial James Webb de la NASA, que serà llaçat d’aquí ben poc i que podria identificar la composició de la seva atmosfera i si, al seu voltant, s’hi està formant una lluna.