El cometa més gran que es coneix passarà a prop de la Terra el 2031

El cometa Bernardinelli-Bernstein o C/2014 UN271, el més gran que s’ha vist mai, passarà a prop de la Terra l’any 2031 tot i que, segons els astrònoms, no cal que patim per la possibilitat d’un impacte. És una sort perquè, tenint en compte que té una massa d’uns 500 bilions (500.000.000.000.000) de tones i que viatja a una velocitat de 35.000 quilòmetres per hora, un impacte no només acabaria amb la humanitat sinó, probablement, amb tots els éssers vius del planeta.

Peces descartades del nostre veïnat estelar

Normalment els cometes es reconeixen per les seves cues, que poden estendre’s milions de quilòmetres, però el seu nucli és una massa de gel i pols compactada. Normalment, aquests nuclis mesuren uns quants quilòmetres però, en aquest cas, són més de 135, és a dir, una distància lleugerament inferior a la que separa les ciutats de Barcelona i Lleida.

Bernardinelli-Bernstein observat pel Telescopi Espacial Hubble

Aquests cossos, restes de la formació dels planetes del Sistema Solar, van ser expulsats per la gravetat al Núvol d’Oort, d’on surten en els seus viatges d’anada i tornada al voltant del Sol. En el cas del Bernardinelli-Bernstein, té una òrbita ovalada que dura uns 3 milions d’anys i, ara, és a menys de 2.000 milions de quilòmetres del Sol. És per això que la seva calor fa que parts del seu gel es sublimin i formin les famoses cues dels cometes.

No cal patir

Afortunadament, i malgrat que la seva òrbita passa a prop de la nostra en termes astronòmics, el mínim de distància que el separarà de la Terra es d’aproximadament la mateixa que ens separa del planeta Saturn, uns 1.600 milions de quilòmetres. Va ser descobert l’any 2010 i, des d’aleshores, ha estat observat tant des de la Terra com des de l’espai, i fa ben poc que el Telescopi Espacial Hubble en va fer unes fotografies, incloses al darrer estudi que se n’ha publicat a la revista ‘The Astrophysical Journal Letters’.