Un catàleg de colors pot ajudar a trobar vida a planetes glaçats

Els colors de la vida a la Terra poden ajudar a trobar organismes semblants a altres planetes. En un article publicat a la revista ‘Astrobiology’, un equip internacional d’investigadors presenta un catàleg de colors que pot servir per trobar senyals de vida a planetes glaçats, comparant-los amb les signatures cromàtiques dels bacteris als indrets més freds del nostre món.

Entendre la Terra per entendre altres mons

Els investigadors han fet servir com a base els microbis que viuen ens les condicions extremes de la badia de Hudson, al Canadà, en unes temperatures baixíssimes que es podrien repetir en altres llocs de l’univers. Amb la millora de les capacitats dels telescopis, tant a la superfície terrestre com a l’espai, una guia de colors podria ajudar a veure si, en algun indret de l’espai, hi ha colors semblants als que mostren els bacteris de la Terra, indicant l’existència de vida fins i tot a planetes freds.

Per això, és clar, els investigadors primer necessitaven conèixer els organismes que viuen als indrets més glaçats del nostre planeta, per tenir una guia a partir del qual buscar-ne a altres llocs. A la Terra, els colors espectaculars de la vida a l’Àrtic són indicadors importantíssims de la seva existència, petites bombolles habitades en un entorn extrem.

A les grans extensions glaçades de planetes llunyans s'hi podria haver desenvolupat vida, com a les zones més fredes de la Terra | Piqsels
A les grans extensions glaçades de planetes llunyans s’hi podria haver desenvolupat vida, com a les zones més fredes de la Terra | Piqsels

Els investigadors van recollir-ne una vuitantena de mostres, tant de l’aigua com del gel, i les van analitzar per veure quins són els colors que denoten la seva presència. Així, en observar planetes llunyans amb prou qualitat d’imatge, es podran buscar colors semblants per veure si, com passa al nostre planeta, hi ha formes de vida que són capaces de sobreviure-hi, cosa que faria molt més probable el descobriment de vida en altres mons o llunes, encara que visquessin en condicions molt dures.

A partir d’ara, doncs, els astrònoms que observen l’espai buscant planetes llunyans on la vida podria estar desenvolupant-se, fins i tot sota o enmig del gel, tindran una nova eina per identificar, si més no, candidats.