Les Vies Blaves Barcelona obriran gairebé 300 km de camins per a vianants i ciclistes
Vies Blaves
Les Vies Blaves suposaran una gran inversió per rehabilitar camins i posar-los al servei de la ciutadania | Departament de Territori i Sostenibilitat

!--akiadsense-->

La Comissió de Política Territorial d’Urbanisme de Catalunya ha aprovat inicialment aquest divendres el Pla Director Urbanístic de les Vies Blaves, que permetrà crear 283 quilòmetres de camins per a vianants i ciclistes al llarg dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. El document se sotmet ara a informació pública per un termini de 45 dies, transcorreguts els quals es donarà audiència als ajuntaments, així tota la ciutadania i els municipis poden fer les al·legacions que estimin oportunes. El Pla, que redacta i tramita el Departament de Territori i Sostenibilitat, vol crear un marc adequat per recuperar, difondre i fer accessibles els diversos paisatges culturals i naturals situats al llarg de les lleres dels tres rius. Així s’incentivarà el coneixement dels elements arquitectònics, arqueològics i socioculturals amb la màxima integració amb el paisatge que els acull, tot recuperant la seva història i potenciant la seva difusió. En aquest sentit, es recuperaran camins històrics, es crearan noves possibilitats de connexió entre els municipis, amb punts de serveis, i es rehabilitaran elements patrimonials i paisatgístics. El Pla servirà també per incrementar la qualitat de les activitats d’oci i salut i la conscienciació mediambiental. En conjunt, suposarà una inversió de 45 milions d’euros.

El PDU aplega 59 municipis de set comarques, amb una població de més de 400.000 habitants. Tanmateix, un total de 5,2 milions de persones, el 70% dels catalans, hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. Per tant, per la dimensió del projecte és una actuació inèdita al sud d’Europa. El Pla distingeix tres elements i proposa criteris d’ordenació per a cadascun. En primer lloc, la via, que es concep tant com un camí físic com un recorregut i un relat per a l’evolució del paisatge i el patrimoni. Sempre que sigui possible, s’aprofitaran i condicionaran camins existents. En segon lloc, les portes, que es corresponen amb els punts d’accés a la via i de concentració de serveis de mobilitat, seguretat i tècnics. Finalment, els nodes, que són els encreuaments amb altres camins històrics, rutes turístiques o senders de Gran Recorregut. La Via Blava serà de titularitat pública i s’hi prohibeix, explícitament, la mobilitat mitjançant vehicles de motor.

Les Vies Blaves s’estructuraran en tres branques:

– Via Blava Llobregat: recorrerà 170,7 quilòmetres des de les fonts del riu, a Castellar de N’Hug, fins a Martorell, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils.

– Via Blava Anoia: seguirà el riu des de Jorba fins a Martorell, on s’unirà amb la Via Blava Llobregat. Tindrà 60 quilòmetres de longitud que transcorreran per les comarques de l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat.

– Via Blava Cardener: en aquest cas, s’habilitaran 52,3 quilòmetres d’itineraris pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí.

Comentaris

    Juma Març 22, 2019 | 18:23
    quan estarà acabat! ja esteu fent tard.

Respon a Juma Cancel·la les respostes