Veïns, ecologistes i pagesos alerten contra les agressions al Delta del Llobregat

Exigeixen aturar les ampliacions del port i l'aeroport, "blindar" les zones protegides i apostar pel Parc Agrari

Olivier Chantry, d'Unió de Pagesos, en roda de premsa

Olivier Chantry, d’Unió de Pagesos, en roda de premsa | ACN

Poques setmanes després que la Comissió Europea obrís un procés sancionador a l’estat espanyol pel deteriorament dels espais naturals del Delta del Llobregat, entitats veïnals, ecologistes i pagesos s’han unit per exigir que s’aturi el creixement urbanístic i d’infraestructures en aquest espai tant “fràgil i sensible”. En una roda de premsa conjunta al Prat de Llobregat, les entitats han destacat que projectes com l’ampliació del port i l’aeroport de Barcelona “són incompatibles” amb la protecció del delta i l’emergència climàtica. També han reclamat “blindar i ampliar” les zones protegides i apostar pel Parc Agrari com “el rebost de proximitat” de l’àrea metropolitana. “Cal un canvi radical per protegir el que tenim”, han alertat.

La roda de premsa, on hi han participat representants de les organitzacions Ni un pam de terra, Zerosport, SOS Baix Llobregat, Unió de Pagesos i Depana, s’ha celebrat a la carretera de la Bunyola del Prat de Llobregat, a tocar d’on les màquines treballen des de fa poques setmanes en les obres de l’ARE Eixample Sud que preveu la construcció de més de 1.200 habitatges.

Els intervinents han destacat que el Delta del Llobregat és una zona d’especial importància ambiental i agrícola que ha patit enormes agressions al llarg dels anys a causa del creixement urbanístic i d’infraestructures. Unes agressions, han afegit, que si no s’aturen suposaran una “transformació bestial” d’aquest espai en uns 10 anys que serà “catastròfica”.

Roda de premsa del conjunt d'entitats ceïnals, ecologistes i pagesos al Prat de LLobregat

Roda de premsa del conjunt d’entitats ceïnals, ecologistes i pagesos al Prat de Llobregat | ACN

Maria Garcia, de Zeroport, ha deixat clar que una de les prioritats per preservar el territori és aturar de “forma immediata i sense condicions” les ampliacions del Port de Barcelona i de l’aeroport del Prat. Aquí, ha assenyalat que el vigent model econòmic basat en el turisme massiu s’ha demostrat “insostenible, injust i inadequat” durant la pandèmia i que cal “repensar” tot el sistema per fer-lo més sostenible. “No podem continuar amb els vols ‘low cost’ de proximitat quan hi ha alternatives terrestres com l’alta velocitat, ni seguir apostant pels grans creuers que només beneficien les grans corporacions”, ha afegit.

També han reclamat frenar la construcció de noves promocions d’habitatges en sols no urbanitzats com les que s’estan fent a municipis com el Prat de Llobregat o Gavà. En aquest sentit, Marta Morató, de Ni un pam de net, ha denunciat que al Prat fa poques setmanes que han començat les obres de la segona fase de l’ARE Eixample Sud, una promoció d’habitatges de 19 hectàrees i 1.260 habitatges i equipaments que reduirà en un 40% la superfície agrícola del municipi. Aquí, Morató ha dit “no comprar” els arguments de l’Ajuntament assegurant que aquests projectes són necessaris per resoldre el problema habitacional i ha reclamat alternatives per fer compatibles el dret a l’habitatge amb la preservació del territori.

També els pagesos han alertat que amb l’actual model la seva activitat està en “seriós risc” en el curt termini. Olivier Chantry, d’Unió de Pagesos, ha recordat que l’any passat a Gavà es van perdre 3 collites per les fortes pluges sense que les administracions hagin actuat. Unes pluges, ha afegit, que són una clara demostració dels efectes del canvi climàtic que exigeix actuacions urgents per preservar el Parc Agrari com a rebost de l’àrea metropolitana. “Tenim uns sistemes de drenatge del tot obsolets i ningú fa el pas de fer les inversions necessàries per garantir la nostra activitat“, ha denunciat.

Per últim, José García, de Depana, ha explicat que el toc d’alerta de la CE a l’estat espanyol sobre el deteriorament de la reserva natural del Delta del Llobregat demostra que cal actuar de forma urgent per protegir un espai “sensible i molt amenaçat”. Aquí, ha recordat que el creixement urbanístic i de les grans infraestructures ha reduït de 1.000 a 100 hectàrees els espais protegits per a les aus i ha denunciat que projectes com l’ampliació de l’aeroport o l’ARE Eixample Sud reduirien encara més aquesta xifra. “Les aus, com les persones i la pagesia, s’estan quedant sense espai perquè s’han fet i s’estan fent actuacions que no són de llei“, ha lamentat Garcia.

Nou comentari