La UPC reprodueix l’impacte del Gloria al Pont del Petroli per trobar les causes del trencament

A través d'un simulador d'onades, analitza la virulència del temporal per dissenyar una nova estructura més resistent

Xavier Gracia Albiol visita el simulador d'onades de l'UPC

Xavier García Albiol visita el simulador d’onades de la UPC | ACN

El Laboratori d’Enginyeria Marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya (LIM-UPC) està reproduint l’impacte del temporal Gloria al Pont del Petroli de Badalona per identificar per què es va trencar ara fa un any. Ho fa a través d’un simulador d’onades i de dues maquetes. L’objectiu és saber quins elements van provocar la ruptura, per evitar que el futur pont torni a quedar escapçat quan hi hagi nous temporals. Per aquest motiu, el simulador té en compte també paràmetres com l’augment del nivell del mar i l’escalfor de l’aigua a causa del canvi climàtic. “Volem recuperar un espai molt estimat pels veïns de Badalona, però volem fer-ho amb màximes garanties”, ha apuntat l’alcalde Xavier García Albiol.

Albiol ha celebrat el conveni amb la UPC per analitzar el Pont del Petroli i el disseny de la nova estructura, amb la finalitat de “no fer un nyap”. L’alcalde ha destacat “l’excel·lència” del Laboratori d’Enginyeria Marítima, i ha garantit que l’Ajuntament farà “tot l’esforç que sigui necessari” per recuperar un pont que ha definit com “un símbol” de la ciutat. “No volem fer una reparació d’urgència i hi dedicarem el temps que faci falta, amb els recursos que puguem i siguin necessaris“, ha afegit.

El temporal Gloria va malmetre el Pont del Petroli de Badalona el febrer de 2020

El temporal Gloria va malmetre el Pont del Petroli de Badalona el febrer de 2020 | ACN

A les instal·lacions del LIM-UPC de Barcelona, s’hi ha recreat el Pont del Petroli amb dues maquetes: una escala 1:100 i una segona a 1:10. La intenció és poder analitzar la màxima varietat de paràmetres possibles per esclarir de quina manera les onades del Gloria van trencar l’estructura. En totes dues maquetes es treballa amb simuladors d’onades.

El director del LIM-UPC, Agustí Sánchez, detalla que ja existeixen estudis que permeten analitzar l’impacte de les onades contra ponts com el de Badalona, però aquest cop volen anar més enllà per garantir que cap altra tempesta pugui escombri la nova estructura. “Necessitem assajos per veure la interacció de la força de les onades amb les potes, la turbulència de l’escuma i quina dissipació tenen”, explica, tot subratllant que els enginyers i investigadors “no se la poden jugar dues vegades”.

Simulador d'onades desenvolupat per l'UPC

Simulador d’onades desenvolupat per la UPC | ACN

Sánchez recorda que el Gloria ha estat el temporal més virulent que s’ha registrat mai a la costa de l’estat espanyol, i destaca que la temperatura del mar ha convertit l’aigua en una “bomba de calor” que pot propiciar nous temporals extremadament virulents. Un factor al qual s’hi suma l’augment del nivell del mar. Tots dos elements s’analitzen detingudament de cara al futur pont.

“Volem determinar quins canvis cal fer a l’estructura antiga, saber exactament quin va ser el punt més malmès i poder aconseguir una proposta de pont que aguanti 50 anys més”, afegeix el rector de la UPC, Francesc Torres, que recorda que ja fa anys que la universitat investiga la singularitat del Pont del Petroli mar endins. Aquest cop, però, l’anàlisi es focalitza exclusivament en el Gloria.

Xavier Gracia Albiol en la seva visita al simulador d'onades de l'UPC

Xavier García Albiol en la seva visita al simulador d’onades de la UPC | ACN

Un cop acabi l’estudi que tot just ha començat fa unes setmanes, els investigadors entregaran les conclusions a l’Ajuntament de Badalona amb una primera proposta de com haurà de ser el futur pont, el qual també s’avaluarà al simulador d’onades. Sánchez assegura que es pot tornar a aixecar una estructura similar a la dels darrers 55 anys, però adverteix que serà indispensable invertir en el manteniment per salvaguardar-la de danys futurs.

La intenció de l’Ajuntament de Badalona és poder aixecar el pont nou a finals del 2022 o durant el 2023 a tot estirar. La inversió prevista és d’1,5 milions d’euros. D’aquests, 70.000 euros es destinen als estudis i la redacció del projecte, els quals haurien d’estar enllestits el proper estiu. Posteriorment, tant l’Estat espanyol com la Generalitat hauran de donar el seu vistiplau al projecte.

Nou comentari