L’ocupació romana del que, per aquell llavors, era Hispània va deixar diverses mostres del seu pas. Durant l’estada dels romans a Catalunya es van produir una munió d’avenços i desenvolupaments socials i el terra de l’actual nació catalana n’és testimoni i en guarda alguns detalls molt importants com poden ser el conjunt arqueològic de Tàrraco o la necròpolis romana de Vilassar de Mar.
Una d’aquestes restes del pas dels romans per Catalunya és el cas del jaciment romà de la Penya dels Padrets de Blanes on els arqueòlegs han trobat una sitja que data del segle i dC. Aquesta troballa es tracta d’una de totalment rellevant, ja que és la primera que troben en tot el jaciment. En declaracions recollides per l’ACN el director científic de la campanya, Joan Llinàs, ha destacat que a dins d’aquesta sitja hi havia “molts objectes de ceràmica i vidre de gran valor” i que permetrà als investigadors poder obtenir més detalls sobre la població que hi havia en aquesta zona de Catalunya.
La troballa s’ha fet en el marc de la tercera campanya arqueològica en aquestes excavacions; un jaciment en el qual hi hauria existit una població fundada el segle I aC i que s’hauria abandonat a partir del segle I dC.

Troballa de gran importància històrica
Aquesta sitja -que s’hauria emprat per emmagatzemar-hi gra- va acabar esdevenint en un abocador (pràctica habitual a l’antiga Roma quan ja no s’utilitzaven) i és un dels motius pels quals a dins s’han pogut trobar objectes que els arqueòlegs podran estudiar. A més, segons relata Llinàs, “per primera vegada” han descobert que el jaciment podria tenir un origen anterior al segle I aC, ja que també han pogut trobar una rasa que dataria de l’època ibèrica.
Llinàs ha assenyalat que encara s’ha d’estudiar aquesta rasa per poder esbrinar quin tipus d’estructura era i quina relació tenia amb la construcció i la funció dins de la societat romana. A més, els investigadors també necessiten concretar quin és l’origen d’aquesta estructura que podria datar-se d’entre el segle II i III aC.