Troben les restes de nou neandertals assassinats per hienes en una cova a Itàlia

L'indret on se'ls ha descobert devia ser el cau dels animals, que van arrossegar-los un cop morts

Un equip d’arqueòlegs italians ha descobert els cadàvers de nou neandertals que, segons indiquen les anàlisis, devien ser assassinats per hienes. La troballa, de què ha informat el diari britànic ‘The Guardian’, s’ha fet en una cova a uns 100 quilòmetres al sud-est de Roma. Les investigacions fan pensar els experts de la Superintendència Arqueològica de Latina i la Universitat de Tor Vergata que les restes corresponen a set mascles adults, un de jove i una femella adulta que haurien estat caçats i posteriorment traslladats a la cova, que era el cau de les hienes. També s’ha pogut descobrir que els nou cossos no eren de la mateixa època, indicant que les hienes caçaven neandertals de manera esporàdica. Si alguns dels ossos tenien entre 50.000 i 68.000 anys d’antiguitat, els més vells en tenien uns 100.000.

Les restes, que inclouen fragments de crani i mandíbules trencades, es va descobrir a la cova Guattari, coneguda des dels anys trenta perquè s’hi van trobar algunes restes de neandertals però on, des d’aleshores, no se n’havien localitzat més. Segons els investigadors, un terratrèmol podria haver segellat l’entrada de la cova durant més de 60.000 anys, conservant tot el que hi havia a dins. A més de restes dels nostres cosins, al jaciment també s’hi han trobat ossos de rinoceronts, cèrvols gegants, cavalls salvatges i, és clar, d’algunes de les hienes que feien servir la cova com a refugi qui sap si després, pensen alguns investigadors, d’haver atacat els neandertals que hi vivien abans.

Els científics analitzaran l’ADN de les restes de neandertals per mirar de conèixer-los millor. De moment, les seves dents mostren que tenien una dieta variada però amb una proporció força alta de cereals.