Una supernova podria haver causat l’evolució dels homínids fins als humans actuals

Podria ser que una supernova que va tenir lloc fa milions d’anys hagués fet que els homínids acabessin caminant amb dues cames, deixant-los les mans lliures per començar a emprar objectes i impulsant la seva evolució fins als humans actuals? Segons un article publicat a la revista ‘Journal of Geology’, un bombardeig d’energia còsmica que va començar fa uns 8 milions d’anys i que va arribar al seu punt màxim en fa 2,6 podria haver llençat un gran nombre d’electrons a les capes baixes de l’atmosfera, posant en marxa una cadena d’esdeveniments que van acabar en l’aparició de l’Homo habilis.

Segons els autors de l’estudi, la ionització de l’atmosfera va causar un augment enorme de la generació de llamps, que van causar incendis forestals arreu del planeta. Aquesta situació podria ser darrera del desenvolupament del bipedisme, ja que els homínids es van haver d’adaptar a les sabanes que van quedar un cop calcinats els boscos d’Àfrica.

Probablement els nostres avantpassats ja tenien tendència a caminar amb dues cames, però la seva adaptació anava dirigida a la vida als arbres. Amb el canvi del paisatge, es van veure obligats a caminar molt més d’un arbre a un altre i van esdevenir més hàbils a l’hora d’alçar-se per veure per sobre l’herba i veure els depredadors.

Basant-se en una capa d’un isòtop del ferro als llits marins de la Terra, els astrònoms estan convençuts que hi va haver almenys una estrella que va esclatar a poca distància -uns 170 anys-llum- del nostre planeta durant la transició entre el Pliocè i el Plistocè, la darrera Edat de Gel. Calculant la ionització de l’atmosfera que haurien provocat els raigs còsmics responsables de les acumulacions de ferro-60 registrades, els científics van arribar a la conclusió que s’hauria multiplicat per 50.

Normalment, les capes baixes de l’atmosfera no s’ionitzen perquè els raigs còsmics no arriben tan avall, però els més potents, com els procedents de supernoves, poden arribar a la superfície. L’abundància d’electrons, creuen, hauria causat un grandíssim augment dels llamps, el principal causant d’incendis forestals en circumstàncies normals, és a dir, sense intervenció humana de cap tipus. Els dipòsits de carboni acumulats als estrats corresponents a aquesta època, a més, corroboren la hipòtesi dels grans focs als boscos de tot el món.

Així doncs, si fa poc un equip d’investigadors afirmava que l’aigua del nostre planeta va venir de l’espai, l’evolució dels humans com a espècie “dominant” de la Terra podria haver tingut, també, un origen extraterrestre.