MonPlaneta
Barcelona vol combatre la contaminació acústica
  • CA

Barcelona és una ciutat densa, compacta i mediterrània: 15.000 habitants que viuen i conviuen per km2 amb un clima que permet molta vida a l’aire lliure, i on es produeix un volum de trànsit important. Aquests factors provoquen uns nivells acústics elevats, i aquesta és una realitat present a la ciutat des de ja fa anys

El mapa estratègic de soroll de la ciutat del 2012, que ara s’està actualitzant, mostra que la principal font de soroll de la ciutat és el trànsit, però que la font que genera més queixes per part de la ciutadania és la concentració de persones en l’espai públic, molts cops lligat a les activitats d’oci nocturn.

Els estudis existents mostren que els nivells de sorolls actuals tenen un impacte directe i rellevant sobre la salut de segments importants de la població, i per tant, cal actuar de forma col·lectiva, tant els generadors com el receptors, per garantir el dret a la salut. La percepció global de soroll com a problema a la ciutat està estabilitzada, però és força diferent segons el barri, essent molt més significativa la percepció de problema en els barris amb més activitat d’oci nocturn, on també es recullen més queixes ciutadanes.

L’Ajuntament de Barcelona ja està duent a terme diverses iniciatives: la implantació de limitadors en concerts, la facilitació de l’aplicació de mesures de reducció acústica en projectes i activitats, campanyes de sensibilització, la caracterització acústica d’espais públics, la xarxa de vigilància i control acústic, però es vol donar un impuls complementari a les activitats actuals.

L’Ajuntament tindrà actualitzat el proper any, el Mapa de Soroll, – tenen una vigència de 5 anys – el que permetrà un coneixement més acurat de la realitat acústica actual. Aquest fet suposa una gran oportunitat per plantejar actuacions de millora, fer-ho de manera diferent, de manera global o transversal amb tots els agents socials implicats, treballant conjuntament per desenvolupar un Pla d’acció per millorar els nivells acústics de Barcelona.

En aquest context l’Ajuntament de Barcelona planteja la creació del grup de treball “Soroll i Salut de Barcelona” amb l’objectiu de debatre la situació del soroll a la ciutat i el seu impacte directe en la salut de la ciutadania, així com contribuir a la solució dels problemes detectats. La proposta és exposar la situació, compartir el què s’està fent, i definir què més es pot fer de manera global i transversal entre tots els agents implicats per tal d’emprendre mesures i desenvolupar accions específiques per cada sector d’activitat que aconsegueixin reduir els nivells acústics de la ciutat.

El grup de treball s’ha reunit avui i ha comptat amb la participació per part de l’Ajuntament de Barcelona de la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, el comissionat d’Ecologia, Frederic Ximeno i la comissionada de Salut, Gemma Tarafa i agents socials implicats vinculats a l’àmbit polític, econòmic i social, mobilitat, sector acadèmic i col·legis professionals, entre d’altres

El soroll i els seus efectes sobre la salut

L’últim informe elaborat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) sobre l’estat de la salut a la ciutat durant el 2016 ja posava sobre la taula que el 47,8% de la població enquestada considera que al seu barri hi ha massa soroll. Els districtes de l’Eixample i Ciutat Vella són els més afectats, ja que en aquests casos la proporció augmenta fins al 70%.

L’OMS clarament tracta el soroll com a element contaminant, establint uns nivells de referència segons sigui el lloc on la persona hi estigui: interior, carrer, hospital, o feina:

– zones residencials de dia: 50-55 dB

– dormitoris de nit: 30 dB

– zones industrials, comercials i de trànsit, interior i exterior: 70 dB

A Barcelona –amb la darrera informació disponible- un 54% de la població està exposada durant el dia a nivells entre els 60 i 70dBA i de nit, un 72% de la ciutadania està exposada a nivells entre els 50 i els 65 dBA.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: fran-bcn a desembre 26, 2017 | 18:12
    fran-bcn desembre 26, 2017 | 18:12
    I després ens queixem: un carrer de Sarrià Sant Gervasi a BCN. Ara es peatonal, ple de bancs, i per les nits es zona de botellon. Sisplau, deixeu-lo com abans, passava algun vehicle però botellon no.
  2. Icona del comentari de: Hay alguien más .....? a desembre 26, 2017 | 18:18
    Hay alguien más .....? desembre 26, 2017 | 18:18
    Tindran molta feina si ho arreglar. Entre els motoristes que es pensen que van per Montmeló, els cotxes de la Urbana quan van d'urgència, els autobusos quan van de pujada, els borratyxos de fí de setmana i els que passegen gossos a la nit, etc. etc. : camp per correr . . . .
  3. Icona del comentari de: Picassoques a desembre 26, 2017 | 20:46
    Picassoques desembre 26, 2017 | 20:46
    Ja era hora !!! Motos histèriques a manta !!!
  4. Icona del comentari de: Jaume a desembre 27, 2017 | 08:17
    Jaume desembre 27, 2017 | 08:17
    No m'ho crec.
  5. Icona del comentari de: Perdoneu... a desembre 27, 2017 | 11:18
    Perdoneu... desembre 27, 2017 | 11:18
    La font principal dels sorolls del trànsit son les motos i els vehicles pesants. Una sola moto molesta més que tots els cotxes que l'envolten, i n'hi ha de trucades que (al·lucinant) circulen sense que cap autoritat ho impedeixi. Despres de les motos, els autobusos i els camions... No deixa de ser hipòcrita que fomentin l'us de motos i autobusos en comptes dels cotxes i que es queixin després del soroll...

Respon a Picassoques Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa