L’informe situa la inversió a Catalunya en infraestructures ciclistes i l’impuls de l’ús de la bicicleta al voltant dels 65 milions anuals | Pixabay

Els desplaçaments en bicicleta s’han doblat en la darrera dècada a les grans ciutats. La congestió del trànsit, les deficiències en alguns mitjans de transport públic i, sobretot, la consolidació dels hàbits saludables dels ciutadans, han permès aquesta presència cada vegada més notable. Però la bicicleta com a mitjà de transport de masses és molt més que benestar i salut per a l’usuari i qualitat mediambiental per a tothom. És també un motor econòmic cada vegada més potent. El sector de la bicicleta –des de la seva fabricació fins a la venda i la indústria dels complements, les infraestructures i l’oci relacionat amb el seu ús- genera a Europa 650.000 llocs de treball, dels quals, 35.000 són a l’Estat espanyol. I les previsions apunten que el 2020, un milió de persones tindran un sou gràcies al transport sostenible sobre rodes.

En el cas de Catalunya, un informe de la Generalitat xifra en 1.300 milions d’euros l’any l’impacte directe sobre l’economia del sector de la bicicleta. I no només hi ha ingressos, també control de la despesa. Pedalar genera un estalvi de 90 milions d’euros a les arques públiques si es tenen en compte paràmetres com l’accidentalitat, la contaminació, la congestió o l’ús de les infraestructures, si aquests desplaçaments en bicicleta s’haguessin fet en vehicle privat.

L’estudi català, que aporta dades de l’any 2016, analitza el sector del comerç i la indústria, el cicloturisme, l’esport i la inversió en infraestructures. D’una banda, determina que la venda de bicicletes i components dóna feina a 2.100 treballadors a Catalunya, i suposa prop de 580 milions de volum de negoci a l’any. Pel que fa a la pràctica del cicloturisme, l’impacte econòmic associat (amb pernoctacions als hotels) supera els 285 milions l’any, mentre que l’excursionisme amb bicicleta genera uns 330 milions.

Finalment, l’informe situa la inversió en infraestructures ciclistes i l’impuls de l’ús de la bicicleta al voltant dels 65 milions anuals, repartits entre infraestructures urbanes (25 milions), interurbanes (10 milions), sistema de bicicleta púbica i estratègies de foment de la mobilitat quotidiana en bici (17 milions), i inversió privada en projectes de vies ciclistes (13 milions).

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa