El Regne Unit prohibirà vendre cotxes de combustió interna nous el 2035

Fins ara el país tenia planejat fer-ho el 2040, en una retricció que no només afectarà als cotxes dièsel i de gasolina sinó també als híbrids

El primer ministre britànic, Boris Johnson, en una imatge d'arxiu

El primer ministre britànic, Boris Johnson, en una imatge d’arxiu | ACN

El primer ministre britànic, Boris Johnson, ha anunciat que la prohibició de la venda de nous cotxes que funcionin amb gasolina o gasoil, inclosos els híbrids, al Regne Unit serà l’any 2035. Aquesta mesura, que fins ara estava anunciada per al 2040, ha estat avançada pocs dies després de la sortida del país de la Unió Europea i, segons sembla, es deu a l’advertiment dels experts que la data establerta fins ara era massa tardana si, tal i com s’havia compromès a fer, el Regne Unit vol ser neutral en emissions de carboni l’any 2050. Johnson ha fet l’anunci en un acte previ a la cimera climàtica de les Nacions Unides COP26, que tindrà lloc a Glasgow (Escòcia) el proper mes de novembre, on també ha afirmat que el 2020 serà “un any decisiu per a l’acció climàtica”.

Durant la presentació, que ha tingut lloc al Museu de Ciències de Londres, el famós divulgador científic David Attenborough, que ha acompanyat el primer ministre britànic, s’ha alegrat de l’anunci i del fet que el govern britànic estigui iniciant “un any d’acció climàtica” ja que, com ell mateix ha dit, “com més temps ho deixem, pitjor serà”. Boris Johnson, per la seva banda, també ha volgut deixar clar que la prohibició, si és possible, es farà encara més aviat, però ha marcat el 2035 com a límit a partir del qual el mercat de cotxes i furgonetes nous es limitarà només als que funcionin amb motors elèctrics o d’hidrogen. D’aquesta manera es vol aconseguir que, el 2050, quedin el mínim número possible de cotxes vells que encara funcionin amb combustibles fòssils.

Pol·lució a Londres | David Holt (CC)

Boris Johnson ha recordat el paper del seu país com a primer motor de la Revolució Industrial, cosa que ha vinculat a unes “emissions històriques” que donen al país “una responsabilitat envers el planeta” a l’hora de liderar el canvi i la lluita contra l’emergència climàtica. En aquest mateix sentit, que la COP26 se celebria Glasgow és, per a ell, una “oportunitat” per fer una altra passa endavant en aquesta cursa contrarrellotge, demanant a la rest de països del món que “s’uneixn a nosaltres en el compromís amb les emissions zero”. “No hi ha cap responsabilitat més gran que protegir el nostre planeta, i cap missió a què una Gran Bretanya global estigui més orgullosa de servir”, ha reblat el primer ministre britànic, que ha fet una crida a acabar amb un “període catastròfic d’adicció global” als hidrocarburs.

El cap de la societat de fabricants i comerciants de vehicles del Regne Unit, Mike Hawes, ha respost a l’anunci de Johnson, acusant-lo de “moure les metes” i ha advertit que els plans del seu executiu també han de tenir en compte la seguretat de l’economia i des llocs associats a la indústria de l’automòbil. “Amb la demanda actual per aquesta tecnologia encara cara, que és només una porció de les vendes, és clar que accelerar una ambició que ja era molt gran demanarà alguna cosa més que inversions de la indústria”, ha remarcat.

Nou comentari