Una nova bateria millorarà el rendiment dels vehicles elèctrics en climes freds

La temperatura externa afecta la rapidesa de la càrrega de les bateries emprades fins ara, fent-les més eficients en ambients càlids

Vehicle elèctric

Vehicle elèctric | A.T.

La popularització dels vehicles elèctrics als països amb climes més càlids contrasta amb el poc èxit que tenen al Canadà o els països bàltics i escandinaus, per exemple. L’explicació a aquesta diferència és que les bateries d’ió-liti, les més habituals actualment, tenen problemes de càrrega si la temperatura baixa per sota dels 10ºC. A causa del tipus de reaccions químiques que es produeixen al seu interior, la bateria es degrada fins al punt que, en només 50 càrregues de 15 minuts, la seva capacitat es redueix aproximadament en un 20%. No només això sinó que, a més, pot causar pujades i baixades de tensió que fan que les seves condicions de funcionament siguin menys segures. Fins ara carregar-les lentament i, per tant, durant més estona, era l’única manera manera d’evitar aquesta degradació i assegurar que funcionessin com ho farien en un país menys fred.

Això, però, podria canviar en un futur proper gràcies a un equip d’enginyers de la Universitat Penn State (Estats Units) que han creat una bateria capaç de regular autònomament la seva temperatura, cosa que permet mantenir la velocitat de càrrega independentment del fred que faci. Normalment la càrrega d’un vehicle elèctric és d’uns 15 minuts, cosa que fa el procés gairebé equivalent a fer el mateix procés en una gasolinera. Amb una bona xarxa d’estacions de càrrega, doncs, els conductors deixarien ràpidament de preocupar-se per l’autonomia dels seus cotxes i podrien conduir llargues distàncies, cosa que contribuïria a estendre encara més aquest tipus de mitjà de transport.

El sistema és tan simple com una placa molt prima de níquel que té un extrem connectat al terminal negatiu de la bateria i un altre que va a parar a l’exterior de la bateria, creant un tercer terminal. Un sensor de temperatura vinculat a un interruptor fa que els electrons passin per la placa de níquel per tancar el circuit quan el fred superi un cert límit. Així, la placa -i la bateria- s’escalfen fins arribar a la temperatura establerta, moment en què l’interruptor s’apaga i l’electricitat passa a entrar a la bateria per carregar-la ràpidament. Així, el conductor no ha de preocupar-se per quina temperatura té la bateria ni d’activar i desactivar manualment el sistema de regulació tèrmica i les bateries es podran mantenir per sobre d’aquest límit de temperatura, evitant les càrregues llargues sense que això posi en perill el seu rendiment.

Els investigadors van publicar els resultats de les proves amb el seu prototip a la revista ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, on expliquen com la seva bateria tèrmicament autosuficient pot resistir 4.500 càrregues de 15 minuts a una temperatura de 0ºC perdent només un 20% de la capacitat. Això li proporcionaria més de 450.000 quilòmetres d’autonomia i una durada de més de 12 anys, que superaria la majoria de garanties ofertes pels fabricants.Aquest mètode, a més, també podria permetre que els fabricants elaborin bateries més petites, lleugeres i segures per als cotxes.

Comentaris

    cebrià 21 d'Agost de 2018 13:17
    Cap el 1969 correguè "sotto voce" la noticia de que una multinacional del ram havia desenvolupat una bateria enormement més eficient que les en us aleshores. Però les multinacionals del petroli els van comprar la patent per a que no es comercialitzes la troballa. Debien ser els antecedents de les bateries actuals. Molt mala ment ho deuen veure les petroleres que acceptin que ara si la cosa surti a la llum.

Nou comentari