La missió OSIRIS-REx de la NASA descobreix un forat negre per casualitat

Un equip d’estudiants universitaris i d’investigadors de l’Institut Tecnològic de Massachusetts i la Universitat de Hardvard que treballen a la missió OSIRIS-REx de la NASA, que orbita l’asteroide Bennu, han anunciat el descobriment d’un forat negre que es troba a uns 30.000 anys-llum del nostre planeta. L’espectròmetre de raigs X, un dels instruments que duu la sonda nord-americana, va detectar una deflagració procedent de la constel·lació de Coloma. Tot i que l’aparell va ser construit per detectar els raigs X que emet Bennu a causa de la seva exposició a la radiació solar, una de les observacions va mostrar una font inesperada d’aquests raigs altament energètics, una que no sabien que existia.

Pel que van poder esbrinar a partir d’aquí, l’origen d’aquesta deflagració va ser identificada: un forat negre les emissions del qual, només una setmana abans, també havien estat detectades pel telescopi japonès MAXI, a bord de l’Estació Espacial Internacional. Els investigadors nord-americans estan molt satisfets pel seu descobriment, que demostra el bon funcionament de l’espectròmetre de la sonda OSIRIS-REx. Els raigs emesos per cossos com aquest forat negre només poden ser observats des de l’espai ja que, a la Terra, l’atmosfera impedeix que arribin a la superfície. Com que aquestes emissions tenen lloc quan un forat negre absorbeix matèria d’una estrella propera, els científics han arribat a la conclusió que forma part d’un sistema binari amb un astre normal que va perdent massa a causa de la gravetat del forat negre.