La mida d’una galàxia determina la manera com gira
La galàxia d’Andròmeda | Adam Evans (CC)

La direcció en què giren les galàxies depèn de la seva massa, segons han explicat en un article a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’ un equip d’astrofísics que han analitzat més de 1.400 galàxies i s’han adonat que l’eix de rotació de les petites és diferent del de les grans. La mesura de la rotació es va fer en relació al filaments galàctics de què formen part. Els filaments galàctics són les estructures més grans que es coneixen a l’univers, grans formacions en forma de fil que contenen galàxies, gas i, pel que se’n sap, matèria fosca. Mentre la seva llargada pot ser de 500 milions d’anys-llum, la seva amplada és molt menor, d’uns 20 milions d’anys-lllum, d’aquí que se les anomeni “filaments”.

Fent servir el Telescopi Angloaustralià de Nova Gal·les del Sud, a Austràlia, es van recollir les dades que van permetre estudiar cadascuna de les 1.418 galàxies i mesurar-ne la rotació. Així va ser com els científics es van adonar que les galàxies més petites roten alineades amb els filaments mentre que les més grans ho fan girades en angle recte respecte aquests. El canvi d’una alineació a l’altra canvia quan, a causa de l’atracció gravitatòria, les galàxies es fusionen, augmentant molt la seva massa. Aquest canvi suposa un descobriment important en la comprensió de l’estructura profunda de l’Univers i el seu funcionament, ja que la rotació de les galàxies és un element crucial de la seva formació.

Les galàxies col·lisionants conegudes col·lectivament com a NGC 6052 | ESA / NASA

El cas més proper a nosaltres, el de la Via Làctia, és un exemple corrent d’una galàxia que gira alineada amb el filament galàctic de què forma part. Això és coherent amb el fet que la nostra galàxia és de mida mitjana i, per tant, gira de la mateixa manera que totes les que tenen una massa semblant.