Els meteorits ajuden a explicar l’arribada d’aigua i materials orgànics a la Terra

Un estudi internacional, liderat per l’Instituto de de Ciencias Espaciales del Consejo Superior de Investigaciones Científicas i l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya han descobert que les condrites carbonàcies, un tipus de meteorit, van incorporar minerals hidrats i materials orgànics del disc protoplanetari que envoltava el Sol abans que es formessin els planetes. Segons expliquen en un article a la revista ‘Space Science Reviews’, aquests meteorits van tenir un paper molt important en l’aportació d’aigua a la Terra primitiva, ja que van permetre transportar-hi elements que s’hi havien acumulat a les regions exteriors del disc, fa més de 4.500 milions d’anys. Al lloc on es troba la Terra, alguns d’aquests elements haurien estat difícils de trobar a causa de la proximitat del nostre planeta al Sol.

Les condrites carbonàcies provenen d’asteroides que a causa de la seva mida, generalment inferior als cent quilòmetres, mai no es va fondre i tampoc no van patir una diferenciació química interna, com els va passar als planetes. Així, aquests objectes donen molta informació sobre les fases d’acrecció inicials dels primers cossos que van començar a formar els planetes. Els meteorits analitzats en aquest treball pertanyen a la Col·lecció Antàrtica de la NASA i de meteorits caiguts a Murchison (Austràlia) el 1969 i Renazzo (Itàlia) el 1824, que contenen exemplars dels dos tipus més hidrats de condrites carbonàcies, anomenats CM i CR.

El meteorit de Murchison, un exemple de condrita carbonàcia | Wikimedia Commons

Les condrites, per les seves característiques, resulten un registre fòssil de la creació dels planetes del nostre Sistema Solar. En aquest cas, però, es va voler anar més enllà i mirar d’identificar els processos d’incorporació d’aigua a la Terra, l’origen de la qual és objecte d’un gran debat. Aquest estudi demostra que les condrites carbonàcies podrien haver transportat aigua d’una manera molt eficient des de l’exterior del Sistema Solar fins a la Terra, sent-ne una de les dues fonts externes juntament amb els cometes. Les condrites, però, eren molt més nombroses que els cometes, almenys fa 4.000 milions d’anys, i les que no van ser absorbides per Júpiter i Saturn quan es van formar i van col·locar-se en les seves òrbites actuals van ser repel·lides cap als planetes terrestres, transportan aigua i materials orgànics amb elles.

Això té unes implicacions molt importants perquè fa 3.800 milions d’anys, durant el gran bombardeig d’asteroides que es va produir a causa d’una desestabilització gravitacional del cinturó d’asteroides, milers de milions de tones de condrites carbonàcies van caure a la Terra, abocant-hi els materials que contenien. Així doncs, tot i que el misteri continua, cada dia en traiem una mica més l’entrellat.