Més de 200 experts busquen donar un impuls a l’educació ambiental a Catalunya

Girona acull el Congrés Nacional d’Educació Ambiental per debatre noves estratègies per al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible en educació per a la sostenibilitat

La presentació del Congrés, aquest divendres

La presentació del Congrés, aquest divendres | Departament de Territori i Sostenibilitat

Més de 200 persones representants del món educatiu, universitats, centres docents, administració local i Generalitat, així com de la societat civil es reuneixen aquest divendres i dissabte en el Congrés Nacional d’Educació Ambiental. La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, va ser l’encarregada d’inaugurar el congrés, que ha estat organitzat ​conjuntament per la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Girona, Universitat de Barcelona, el Departament de Territori i Sostenibilitat, el Departament d’Ensenyament, el Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible, la Diputació de Girona, la Diputació de Barcelona, i la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA). La trobada serveix per reunir els agents implicats en el desenvolupament d’estratègies innovadores en l’àmbit de l’educació ambiental, amb l’objectiu d’avançar en el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, definits per les Nacions Unides, que fixen l’agenda cap al 2030, i declaren l’educació com una estratègia clau i essencial per aquest horitzó.

Durant la seva intervenció, la secretària Marta Subirà va celebrar “la recuperació d’un espai de trobada del món de l’educació ambiental”, i va defensar l’establiment d’aliances, la cooperació i la col·laboració per abordar aquest repte. També va recordar el compromís del Govern amb els ODS, mitjançant l’impuls del Pla Nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya. En aquest sentit, i en referència a l’ODS 15 sobre ecosistemes terrestres, va assenyalar que “el Govern ha aprovat l’Estratègia del Patrimoni Natural i la Biodiversitat de Catalunya on especifica que per aconseguir la implicació de la societat en la línia que necessitem, tot el món educatiu ha de col·laborar en difondre la necessitat de coresponsabilització en la conservació del nostre patrimoni natural, que és extraordinari”. Així mateix, en referència a l’ODS 12 sobre consum responsable, la secretària va apuntar la necessitat de tractar els conceptes de l’economia circular en tots els àmbits educatius i, per tant, fer canvis en els programes per poder incorporar aquest nou model econòmic i passar dels processos lineals als circulars.

Assistents al Congrés Nacional d'Educació Ambiental

Assistents al Congrés Nacional d’Educació Ambiental | Departament de Territori i Sostenibilitat

Durant els dos dies, el congrés compta amb la intervenció d’especialistes en la matèria. Concretament, intervenen Adolfo Agundez-Rodríguez, investigador postdoctorat a la Université de Sherbrooke (Québec); Lucie Sauvé, professora del Departament de Didàctica de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat del Québec i directora del Centre d’investigacions en Educació Ambiental i Ecociutadania; Eduardo García, llicenciat en biologia i psicologia i doctor en Pedagogia, i col·laborador del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de Sevilla (US); José Manuel Gutiérrez, professor especialista universitari en Educació Ambiental per la Universitat Nacional d’Educació a Distància i màster en Educació Ambiental per l’Institut de Recerques Ecològiques, i Teresa Franquesa, directora d’Estratègia i Cultura de la Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona.

Divendres a la tarda es van presentar més d’una cinquantena d’experiències educatives innovadores d’èxit que s’han desenvolupat arreu de Catalunya, a partir de l’aliança entre universitats, administracions públiques, centres educatius i entitats vinculades a l’educació ambiental. A més, també s’organitza un seminari de treball per abordar, des del punt de vista educatiu, els reptes que plantegen els ODS ciutats sostenibles, diversitat i ecosistemes, i consum i economia circular, amb una diagnosi de la situació, una avaluació i una priorització d’accions.

Nou comentari