MonPlaneta
Una membrana natural pot fabricar hidrogen per a combustible a partir d’aigua
  • CA
Dipòsit d’hidrogen i bateria elèctrica d’un Toyota Mirai | Mario Roberto Durán Ortiz (CC)

Les plantes duen a terme una reacció química essencial per a la seva biologia que, ara, ha estat convertida en el centre d’un nou procés que pot convertir aigua en hidrogen per a ser emprat com a combustiblefent servir el sol com a única font d’energia. Els responsables d’aquest avenç científic tan prometedor són els membres d’un equip del Laboratori Nacional Argonne, dependent del Depaetament d’Energia dels Estats Units, que han aconseguit combinar dos complexos proteics a través d’una membrana per aconseguir trencar els enllaços de les molècules d’aigua i obtenir, per separat, hidrogen i oxigen.

El treball es basa en un estudi anterior que va analitzar un d’aquests complexos proteics, anomenat Fotosistema I, una membrana que pot fer servir l’energia del sol per proporcionar electrons a un catalitzador inorgànic que produïa hidrogen. Això, però, només era la meitat del procés que cal per convertir aigua en combustible. És aquí on entra un segon complex proteic que fa servir la llum per separar l’aigua i prendre’n electrons, anomenat Fotosistema II. Combinant tots dos complexos, es va aconseguir agafar electrons de l’aigua i donar-los a l’altre complex per obtenir hidrogen, en un disseny molt simple que permet combinar el catalitzador i la membrana natural per dur a terme el procés químic complet.

L’interior d’un cloroplast | Wikimedia Commons

Segons explica l’article que han publicat els membres de l’equip a la revista ‘Chemical Science’, dos complexos proteics s’inserten en una membrana de ticaloides com les que hi ha a l’interior dels cloroplasts -les cèl·lules de la fotosíntesi- de les plantes vasculars, donant-los un suport estructural i permetent la transferència dels electrons. Una altra millora important, a més, va ser la substitució dels catalitzadors de platí de l’estudi anterior per uns altres basats en el cobalt i el níquel, molt més barats i que redueixen dràsticament els costos de producció. El pas següent, ara, és incorporar aquest sistema en un organisme viu per aconseguir estabilitzar la generació d’hidrogen. Això suposaria un nou avenç en l’ús de l’hidrogen com a combustible per a vehicles, una opció molt prometedora per a una mobilitat sostenible i que, darrerament, està donant resultats molt positius.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Antoni Ferret a gener 15, 2019 | 15:28
    Antoni Ferret gener 15, 2019 | 15:28
    Si això es pogués desenvolupar en gran escala (i no com lo de la lluna), seria una enorme revolució científica i industrial. Perquè l'hidrogen és (seria) la gran solució per a l'energia no contaminant, però la gran dificultat és que l'hidrogen no el trobem solt, sinó barrejat amb l'oxigen en l'aigua, i separar-lo de l'aigua necessita una quantitat d'energia superior a la que en resulta d'obtenir-lo i usar-lo.
  2. Icona del comentari de: Bauma a gener 15, 2019 | 17:14
    Bauma gener 15, 2019 | 17:14
    Fa anys que existeix, el que el cotxes puguin funcionar amb motor d`aigua (hidrogen), pero sempre que en surt un inventor, les grans petroleras li compran la patent i la deixant en un calaix. Si mes no així o explicà la rumoroligia urbana.
  3. Icona del comentari de: Observador a gener 16, 2019 | 07:55
    Observador gener 16, 2019 | 07:55
    Bauma, tens raó. això ja s'havia investigats fa un grapat d'anys, dècades. Però le companyies petrolieres pesen moltíssim.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa