Mantenir les carreteres en bon estat redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle
Màquina aplanadora d'asfalt
Màquina aplanadora d’asfalt | Max Pixel (CC)

!--akiadsense-->

Fer un manteniment correcte de les vies rodades perquè l’asfalt es trobi en bon estat estalvia diners i energia, especialment als usuaris de les carreteres, i també redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle, superant de llarg la pol·lució generada pels mateixos treballs de manteniment i, fins i tot, la de la construcció de la mateixa carretera, segons afirma un estudi publicat a la revista ‘International Journal of Sustainable Transportation’. El treball, elaborat per un equip de la Universitat Rutgers, als Estats Units, detalla com el manteniment preventiu de l’asfalt por reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle un 2%, reduir les despeses de les concessionàries entre un 10 i un 30% i fer que els conductors gastin fins a un 5% menys en combustible, neumàtics, reparacions i manteniment.

Quan una carretera es troba en les seves primeres fases de deteriorament, un procés de manteniment preventiu pot restablir les seves prestacions i allargar la seva vida a un cost baix aconseguint, a més, beneficis mediambientals gens menyspreables gràcies a la millora de les condicions de la superfície de la carretera, més suaus, que estalvien energia, costos per als usuaris i emissions de gasos contaminants i d’efecte hivernacle. Això és particularment important perquè el transport és la primera font de gasos d’efecte hivernacle, especialment de CO2.

Carretera
Carretera | pxhere

!--akiadsense-->

Per a dur a terme el seu estudi, els investigadors van fer servir una base de dades de rendiment de l’asfalt de l’Administració Federal de Carreteres del Departament de Transports dels Estats Units per tal de mesurar l’impacte mediambiental de les reparacions a les carreteres, especialment del manteniment de l’asfalt. Així van mirar el cicle complet per seguir l’empremta de carboni dels diferents sistemes emprats habitualment per preservar les carreteres: posar uns 5cm d’asfalt addicional, escampar una emulsió d’asfalt i un aglomerant, segellar les esquerdes…

L’estudi va mostrar que la primera opció és la que redueix més les emissions de gasos d’efecte hivernacle -un 2%- gràcies a la reducció de la rugositat de la via, però fins i tot el mètode menys eficient, el segellament d’esquerdes, reduïa les emissions en un 0,5%. Així doncs, i mentre la majoria de vehicles continuïn funcionant amb combustibles fòssils, fer un bon manteniment de la xarxa de transports és encara més important, no només per la seguretat dels conductors ni per allargar la vida dels seus vehicles sinó, també, per estalviar energia i reduir una mica la contribució del sector al canvi climàtic.

Comentaris

    Perdoneu... Gener 16, 2019 | 09:29
    Encara redueix més les emissions fer bones carreteres, i facilitar la fluïdesa del transit a les ciutats. Tot el contrari del que s'està fent: cap inversió en carreteres i entorpir (li diuen "pacificar") el trànsit a les ciutats de manera deliberada, esperant estúpidament que la gent es cansi i deixi d'anar en cotxe.
    U+U Gener 17, 2019 | 08:39
    I que me'n dieu dels obstacles que posen als carrers per reduir la velocitat? No incrementen la contaminació i els nivell de CO2?

Nou comentari