L’helicòpter Ingenuity de la NASA va fer, aquest diumenge, el seu tercer vol per l’atmosfera de Mart. Alçant-se fins a cinc metres per sobre de la superfície, es va moure lateralment durant 50 metres i després va tornar a la seva posició inicial, en un vol que va durar menys d’un minut i mig però que és, de moment, el més arriscat que s’ha fet fins ara. Els enginyers que hi treballen, però, no volen aturar-se aquí sinó que volen conèixer quins són els límits de la tecnologia de l’helicòpter, encara que això vulgui dir que l’aparell acabi estavellant-se.

La primera imatge en color de Mart des de l’aire, presa per l’Ingenuity | NASA

Així, la missió de l’Ingenuity, que va arribar al seu moment crític dilluns de la setmana passada, amb el primer vol a motor i pilotat d’un aparell humà a l’atmosfera d’un altre planeta, va continuar amb una segona sortida, que va tenir lloc dijous, i la tercera, d’aquest diumenge. L’helicòpter, que va arribar al planeta a l’interior del vehicle d’exploració Perseverance, tenia com a missió provar la seva tecnologia davant les dificultats de volar en la gravetat baixa i l’atmosfera lleugeríssima de Mart. Els aparells com l’Ingenuity, una petita màquina de menys de dos quilos de pes, podrien ser molt útils com a avançada dels vehicles terrestres o fins i tot dels astronautes i, també, per visitar indrets de difícil accés.

El vehicle d’exploració Perseverance ha estat acompanyant l’helicòpter durant tota la setmana i ho farà durant dues sortides més abans de continuar la seva missió a la recerva de senyals de vida a Mart. Durant tot aquest temps haurà estat el seu receptor de ràdio i també qui li haurà fet les millors fotografies i vídeos, de més qualitat que les imatges que ha captat el mateix Ingenuity. La majoria, però, encara trigarà a arribar, a causa de les dificultats d’enviar imatges des de Mart –una senyal de ràdio triga 16 minuts i mig a arribar-hi– i la prioritat són les dades dels vols, que han de ser estudiades pels enginyers.

Nou comentari