L’helicòpter Ingenuity continua volant amb èxit per Mart

Després de desplaçar-se 50 metres a 5 metres d'alçada, els seus dissenyadors volen provar fins on pot arribar, encara que el facin estavellar en el procés

L’helicòpter Ingenuity de la NASA va fer, aquest diumenge, el seu tercer vol per l’atmosfera de Mart. Alçant-se fins a cinc metres per sobre de la superfície, es va moure lateralment durant 50 metres i després va tornar a la seva posició inicial, en un vol que va durar menys d’un minut i mig però que és, de moment, el més arriscat que s’ha fet fins ara. Els enginyers que hi treballen, però, no volen aturar-se aquí sinó que volen conèixer quins són els límits de la tecnologia de l’helicòpter, encara que això vulgui dir que l’aparell acabi estavellant-se.

La primera imatge en color de Mart des de l’aire, presa per l’Ingenuity | NASA

Així, la missió de l’Ingenuity, que va arribar al seu moment crític dilluns de la setmana passada, amb el primer vol a motor i pilotat d’un aparell humà a l’atmosfera d’un altre planeta, va continuar amb una segona sortida, que va tenir lloc dijous, i la tercera, d’aquest diumenge. L’helicòpter, que va arribar al planeta a l’interior del vehicle d’exploració Perseverance, tenia com a missió provar la seva tecnologia davant les dificultats de volar en la gravetat baixa i l’atmosfera lleugeríssima de Mart. Els aparells com l’Ingenuity, una petita màquina de menys de dos quilos de pes, podrien ser molt útils com a avançada dels vehicles terrestres o fins i tot dels astronautes i, també, per visitar indrets de difícil accés.

El vehicle d’exploració Perseverance ha estat acompanyant l’helicòpter durant tota la setmana i ho farà durant dues sortides més abans de continuar la seva missió a la recerva de senyals de vida a Mart. Durant tot aquest temps haurà estat el seu receptor de ràdio i també qui li haurà fet les millors fotografies i vídeos, de més qualitat que les imatges que ha captat el mateix Ingenuity. La majoria, però, encara trigarà a arribar, a causa de les dificultats d’enviar imatges des de Mart –una senyal de ràdio triga 16 minuts i mig a arribar-hi– i la prioritat són les dades dels vols, que han de ser estudiades pels enginyers.

Nou comentari