MonPlaneta
L’economia catalana, menys intensiva en carboni
  • CA
Evolució de les emissions de gasos d’efecte hivernacle entre 1990 i 2017 | Departament de Territori i Sostenibilitat

L’Oficina Catalana del Canvi Climàtic ha publicat les últimes dades d’emissions de gasos d’efecte hivernacle a Catalunya, corresponents a l’any 2017. Les emissions totals han estat de 45,07 milions de tones de CO2 equivalent, un augment d’un 2% respecte l’any anterior, 0,9 milions de tones més. Des del 1990, les emissions han seguit una evolució creixent fins al 2005, any que va marcar un pic històric d’emissions amb 58,43 milions de tones de CO2 eq, mantenint-se fins a l’any 2007, quan la tendència es va invertir i les emissions anuals van anar disminuint fins al 2013. El 2017 és el quart any consecutiu en què s’acumula un increment d’emissions. L’any 2017, els sectors industrial i del transport van ser els responsables de més de la meitat de les emissions a Catalunya (31% i 28% del total, respectivament), seguits de l’energètic (15%), i de l’agricultura i ramaderia (11%).

Contribució dels diversos sectors productius a les emissions de gasos d’efecte hivernacle | Departament de Territori i Sostenibilitat

El Pla de l’Energia i Canvi Climàtic 2012-2020, fet en el marc del paquet europeu d’energia i clima 2020, estableix una reducció del 25% les emissions totals al 2020 en relació a les emissions del 2005, i que aquesta reducció s’assoleixi rebaixant el 15% les emissions difuses el 2020 també respecte el 2005. El 2017 s’han reduït el 23% en relació a les del 2005, i pel que fa a les emissions difuses el 2017 s’han reduït el 16% en relació a les 2005. Això ens indica que ens trobem en el camí correcte per assolir el compliment dels objectius del 2020 però que cal fer un esforç addicional en la implementació de noves mesures, necessari per a fer front a l’emergència climàtica. Cal recordar que des del 2015 ens trobem en una tendència de lleuger creixement de les emissions i que cal revertir-la per assegurar el compliment dels objectius. Tenim una bona situació de partida amb unes emissions inferiors, ja sigui per unitat de PIB o sigui per càpita, en comparació a Espanya i Europa, però caldrà un esforç afegit, amb la implementació de mesures de reducció efectives, en especial pel que fa al transport, per assegurar el compliment dels objectius del 2020 i preparar-nos pel 2030, on el nivell d’ambició s’incrementa intensament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa