MonPlaneta
Un gran grup d’inversors exigeix sostenibilitat a les empreses de menjar ràpid
  • CA

Un grup d’inversors, que tenen uns 6,5 bilions de dòlars (6.500.000.000.000$) en actius a borsa, exigeixen a les empreses de menjar ràpid que redueixin dràsticament les seves emissions de diòxid de carboni i l’ús de recursos hídrics a les seves cadenes de producció de carn i productes lactis. En una carta feta pública per l’organització Ceres, un dels agents en defensa del medi ambient amb més influència sobre les grans corporacions, més de 80 inversors han fet arribar a les principals companyies del sector -McDonald’s, Burger King, KFC, Pizza Hut, Domino’s Pizza…- que volen que comencin a “aplicar polítiques i objectius amb sentit” per lluitar contra el canvi climàtic. En comparació amb el poder econòmic d’aquests inversors, segons la cadena britànica BBC les principals empreses de menjar ràpid tenen un valor aproximat de 570.000.000.000$.

L’agricultura, expliquen els inversors, és un dels sectors productius que més diòxid de carboni emet i on, en canvi, els plans per reduir la seva petjada ambiental brillen més per la seva absència. Això els preocupa ja que, segons afirma un informe que té el suport d’altres grans companyies, si res no canvia el 2050 les emissions globals de l’agricultura, incloses les que deriven de la producció de carn i lactis, seran un 70% de les emissions totals que la Humanitat es podrà permetre si vol limitar l’escalfament global a 2ºC per sobre dels nivells preindustrials. A més d’això, la ramaderia és la destinatària, aproximadament, d’un 10% de l’aigua que es fa servir cada any a tot el món.

Vaques alimentant-se a una granja | Domini Públic
Vaques alimentant-se a una granja | Domini Públic

L’organització Ceres, que duu el nom de la deessa romana de la fertilitat i l’agricultura, va ser fundada el 1989 per Joan Bavaria, aleshores presidenta de la companyia d’inversions Trillum Asset Management, que es va unir a un grup de defensors del medi ambient per canviar les pràctiques de les empreses i fer-les més responsables i sostenibles. Al llarg de la seva trajectòria, Ceres ha publicat el codi de conducta ambiental corporativa Ceres Principles, que han de complir les empreses adherides a l’organització que, en aquest moment, són més de cinquanta, tretze de les quals formen part de la llista Fortune de les 500 empreses més grans del món. El 2016, Ceres i la Fundació de les Nacions Unides van aconseguir que la Cimera d’Inversors sobre Riscos Climàtics de les Nacions Unides, que reunia 22 bilions de dòlars en actius, es comprometés a duplicar la inversió en energia neta de cara al 2020.

Granja de porcs | Flickr
Granja de porcs | Flickr

A la carta que han impulsat, els inversors i Ceres demanen a les cadenes de menjar ràpid que estableixin exigències clares als seus proveïdors perquè redueixin i informin de les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle i del seu impacte hídric, establint objectius estrictes i comprometent-se a informar puntualment dels seus progressos. El seu objectiu, diuen, és ajudar a aquestes companyies a reduir els riscos que poden correr en el futur. Preguntada per la BBC, Eugenie Mathieu, de la companyia de gestió d’actius Aviva Investors, una de les empreses adherides a la carta, va explicar que “quan s’han d’avaluar riscos del mercat, l’augment de les temperatures globals i la competència creixent per l’accés a l’aigua són factors cada cop més importants per als inversors”. Això, va especificar, és especialment cert “en el sector de la carn i els lactis”. Sobre aquesta darrera acció, va justificar que “envia un missatge molt clar al sector del menjar ràpid, que els inversors esperen que tinguin cadenes de subministrament sostenibles“.

Les empreses adherides a la carta esperen que les empreses de menjar ràpid hagin començat a prendre decisions significatives el mes de març. Des de McDonald’s, la cadena d’alimentació més gran i la segona empresa privada amb més treballadors del món, neguen que no estiguin fent prou per combatre el canvi climàtic des de les seves cadenes de subministraments. Preguntat per la BBC, un portaveu va explicar que, el 2018, l’empresa es va convertir en la primera del sector de la restauració de posar-se objectius de reducció d’emissions, a través dels quals esperen emetre 150 milions de tones menys cada any.

Kentucky Fried Chicken
Establiment de la cadena KFC

En qualsevol cas, i segons va afirmar Mindy Lubber, de Ceres, “els inversors esperen veure més lideratge d’aquestes companyies per reduir els riscos climàtics i hídrics associats als seus proveïdors de carn i lactis”. “D’eliminar la desforestació fins a reduir el malgastament d’aigua, netejar les seves cadenes de subministrament tindrà impactes enormes en el sector de la l’agricultura animal al complet i augmentarà dramàticament la nostra capacitat d’assolir els objectius de l’Acord de París per limitar l’escalfament global”, va reblar.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Kiko a febrer 01, 2019 | 08:04
    Kiko febrer 01, 2019 | 08:04
    Algú creo de debó que una multinacional posara el planeta i les persones abans que els seus beneficis? Aixo només és pot arreglar amb lleis que els obliguin a no malbaratar els recurssos de tots, únicament votant a partits d´esquerres s´aconsseguira aixo, altra cosa és perdre el temps, ells no ho faran pas del seu propi acord.
  2. Icona del comentari de: Perdoneu... a febrer 01, 2019 | 09:23
    Perdoneu... febrer 01, 2019 | 09:23
    No em crec que la producció de menjar sigui la principal causa de CO2. Per sobre d'això està la indústria, el transport de llarg recorregut (entre d'altres de menjar exòtic, com fruita tropical) i els viatges de milers de quilòmetres en avió pel caprici de passar un cap de setmana fora.

Respon a Perdoneu... Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa