El primer de gener s’acaba la moratòria de bicicletes a Barcelona

Només podran circular per les voreres de més de 5 metres, cosa que exclou la majoria de carrers de l'Eixample. El carril bici ja acumula més de 200km repartits per tota la ciutat

Carril bici

Carril bici | L.T.

El dia d’Any Nou 2019 finalitzarà la moratòria que permet a les bicicletes circular per les voreres de 4,75m i 3 metres d’espai lliure a la ciutat de Barcelona, que va ser establerta en el marc de la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles (OCVV), el maig del 2015. A partir d’ara aquesta possibilitat quedarà limitada a les voreres de més de 5 metres i sempre que no existeixi un carril bici a la mateixa via.

Durant aquest mandat, i aprofitant la moratòria, el consistori ha desenvolupat l’“Estratègia de la Bicicleta” i ha dut a terme un extens desplegament de la infraestructura ciclista a la ciutat, que avui ja supera els 200 quilòmetres de xarxa, s’han millorat els itineraris ciclistes que ja existien i s’han ampliat les zones pacificades. Aquest conjunt de mesures fan que prop del 90% de la població de Barcelona disposi d’un carril bici a menys de 300 metres de casa i possibiliten que, a partir del 2019, s’apliqui la normativa que vol treure les bicicletes de les voreres de la ciutat. La capital catalana ja compta amb una bona infraestructura ciclista en calçada i, per tant, és moment de garantir la seguretat dels vianants i la seva bona convivència a l’espai públic.

Carril bici i pista d'atletisme a la superilla del Poblenou

Carril bici i pista d’atletisme a la superilla del Poblenou | Plataforma d’Afectats per la Superilla del Poblenou

Actualment la mobilitat ciclista a la ciutat es pot fer amb trames pedalables, entre carrils bici i vies pacificades -carrers 30 i plataformes úniques- que suposen gairebé 1.000 quilòmetres d’alternatives de pas. També es pot utilitzar qualsevol calçada, tenint en compte que l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles estableix que els vehicles privats a motor han de respectar la circulació dels ciclistes, fent els avançaments canviant de carril i deixant 1,5 metres de distància lateral i 3 metres de distància frontal quan circulin per darrera. També es prohibeix qualsevol maniobra d’assetjament que impliqui fer servir el clàxon o intentar modificar la seva trajectòria, que podrien posar en perill a l’usuari de la bici.

Amb la finalització de la moratòria, les bicicletes només podran circular per les voreres en el cas que:

– La seva amplada sigui superior a 5 m i hi hagi 3 m d’espai lliure.

– El carril bici estigui situat a la vorera, i circulant a un màxim de 10 km/h.

– Es circuli de nit, entre les 22:00 i 7:00h, per voreres superiors a 4,75m i 3 m d’espai lliure.

– Els ciclistes tinguin menys de 12 anys i un adult els acompanyi.

També estarà prohibida la circulació de bicicletes per voreres quan la senyalització ho prohibeixi i o el carrer disposi de zona especialment habilitada per a circulació ciclista. La fi de la moratòria afectarà, bàsicament, als carrers característics del Pla Cerdà, que engloben els districtes de l’Eixample i de Sant Martí. A nivell d’aplicació, durant els primers dies de l’entrada en vigor del canvi de normativa, la Guàrdia Urbana avisarà als usuaris però només sancionarà les conductes més greus. Durant aquest període es reforçarà la campanya informativa al carrer i a partir del dia 7 tornaran a incorporar-se una vintena d’informadors, situats als punts més sensibles repartint fulletons amb la normativa i el nou mapa de carrils bici. Passat un breu temps d’adaptació, el mateix mes de gener s’iniciaran les denúncies.

L'“Estratègia de la bicicleta per Barcelona” treballa per millorar la mobilitat en bici per la ciutat

L’“Estratègia de la bicicleta per Barcelona” treballa per millorar la mobilitat en bici per la ciutat | Bicing

L’Ajuntament de Barcelona treballa per combatre els nivells de contaminació de l’aire, el soroll del trànsit, els índexs d’accidentalitat viària i la falta d’espais verds a la ciutat, alhora que vol augmentar la qualitat dels espais de relació de la ciutadania. En aquest sentit, el consistori continua avançant en la línia que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, de fomentar els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic.

Nou comentari