FGC substitueix l’enllumenat en 30 estacions per afavorir l’estalvi energètic

L’objectiu principal és assolir un estalvi rellevant en el consum d’energia que es destina actualment a la il·luminació de les estacions

LEDs a l'estació de FGC de Pallejà

LEDs a l’estació de FGC de Pallejà | Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), en una clara aposta per la lluita contra el canvi climàtic, està substituint tots els llums fluorescents tradicionals per llums LED (Light-Emiting Diode) a 30 estacions de les Línies Metropolitanes d’FGC, actuació cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament (FEDER). Aquesta actuació s’emmarca dins del Pla d’estalvi i eficiència energètica als edificis i equipament de la Generalitat de Catalunya, impulsat per l’Institut Català d’Energia, i evidencia la voluntat de Ferrocarrils d’impulsar una mobilitat sostenible i eficient, amb un impacte menor sobre el benestar de les persones i la qualitat de l’entorn urbà. El projecte suposa el canvi d’enllumenat en 30 estacions del total de les 82 existents a les Línies Metropolitanes (Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia) prioritzant les que tenen un major estalvi energètic com serien les estacions de Pl. Espanya, Pl. Catalunya, Terrassa Rambla o Sant Cugat.

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, assegura que “l’objectiu que ens hem fixat és que l’any 2020 totes les estacions de Ferrocarrils tinguin un enllumenat amb una tecnologia neta i ambientalment responsable”. Font emmarca aquest objectiu en la consideració que “es tracta d’una inversió tractora del canvi energètic que el nostre país necessita fer i Ferrocarrils, com a empresa ambientalment compromesa amb el futur del planeta i de la gent que hi viu i hi viurà, ha de contribuir a aquest canvi imprescindible”. En aquest sentit, Font remarca que “els vectors de la sostenibilitat en tots els seus sentits, la mobilitat eficient i l’estalvi energètic són part de l’ADN de Ferrocarrils, una part que haurem de potenciar exponencialment els propers anys”.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va realitzar dues proves pilot a l’estació de la Bonanova l’any 2010 i a l’estació de Muntaner l’any 2011 que han demostrat empíricament l’estalvi energètic que es pot arribar a aconseguir amb la tecnologia LED. El pla de substitució de llums fluorescents per llums LED ha constat de 25 actuacions i la implementació d’un pla de comunicacions. El cost total de l’actuació ha suposat una inversió d’1.095.073,60€ i suposarà un estalvi energètic de més de 2.674.000 kWh/any i un estalvi econòmic superior als 187.000€ anuals. A més, cal tenir present que no s’han tingut en compte els estalvis deguts a les menors necessitats de reposició i manteniment donat que la vida útil de l’enllumenat LED és molt superior a la dels fluorescents convencionals. Les tones equivalents de CO2/any es reduiran aproximadament en 1.393 tones i les kilotones equivalents de petroli/any es reduiran en 0,23 ktep/any, contribuint d’aquesta manera a la lluita contra el canvi climàtic i a la millora de la qualitat de l’aire.

L’operació consisteix en la millora del sistema d’il·luminació, passant de la tradicional il·luminació de tubs fluorescents a una tecnologia innovadora i molt eficient, la tecnologia LED, amb un evident estalvi energètic. Els LED, al generar la llum d’una manera completament diferent, necessiten menys energia per a aconseguir la mateixa quantitat de llum. El 80% de l’energia consumida pels LEDs es transforma directament en llum, mentre que en els tubs fluorescents l’energia transformada és de tan sols el 10% i la resta es perd en forma de calor. Els LED presenten un gran avantatge pel que fa a la reducció d’emissions de CO2 i a la contribució a la sostenibilitat ambiental, no només pel fet que consumeixen menys energia sinó també en el procés de reciclatge dels seus components. Els LED no contenen mercuri ni altres metalls pesants, materials difícils de reciclar, triguen més en arribar al final de la seva vida útil i quan ho fan, necessiten menys energia per ser reciclats.

L’operació es realitza a 16 estacions de la línia Barcelona-Vallès: Pl. Catalunya, Gràcia, Sant Gervasi, Les Tres Torres, Sarrià, Reina Elisenda, Pl. Molina, Pàdua, El Putxet, Av. Tibidabo, Peu del Funicular, Vallvidrera Superior, Sant Cugat, Universitat Autònoma, Rubí i Terrassa Rambla. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, es canvia l’enllumenat a les estacions de: Pl. Espanya, Magòria La Campana, Ildefons Cerdà, Gornal, Sant Josep, L’Hospitalet Av. Carrilet, Almeda, Cornellà Riera, Sant Boi, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Manresa Viladordis, Manresa Baixador i Igualada.

Nou comentari