Europa presenta una nova estratègia industrial verda, digital i competitiva

L'objectiu de la Comissió és ajudar la indústria comunitària a liderar la transició cap a la neutralitat climàtica i el lideratge digital en un moment en què s’estan desplaçant les plaques geopolítiques

La presidenta de la Comissió Europea, Úrsula Von der Leyen

La presidenta de la Comissió Europea, Úrsula Von der Leyen | ACN

La Comissió Europea va presentar aquest dimarts una nova estratègia per ajudar la indústria comunitària a liderar la transició cap a la neutralitat climàtica i el lideratge digital. La finalitat d’aquesta estratègia és impulsar la competitivitat d’Europa i la seva autonomia estratègica en un moment en què s’estan desplaçant les plaques geopolítiques i està augmentant la competència mundial. El paquet d’iniciatives presentat estableix un nou enfocament de la política industrial i una sèrie d’accions per donar suport a tots els agents incloses les grans i petites empreses, les empreses emergents innovadores, els centres d’investigació, els proveïdors de serveis, els proveïdors i els interlocutors socials per desenvolupar les seves activitats dins i fora del mercat únic, a accedir al finançament i a liderar la transició verda i digital. Les iniciatives inclouen mesures concretes per abordar els obstacles al bon funcionament del mercat únic, el més gran actiu perquè totes les nostres empreses puguin créixer i competir.

“La indústria europea és el motor del creixement i de la prosperitat d’Europa i funciona a ple rendiment justament quan fa servir el que la fa més forta: les idees dels seus ciutadans, el talent, la diversitat i l’emprenedoria. Actualment, això és més important que mai ara que Europa enceta la seva ambiciosa transició verda digital en un món més inestable i imprevisible. La indústria europea ho té tot per liderar el camí i farem tots els possibles per donar-hi tot el nostre suport», va dir la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen. El mercat únic és un dels majors èxits d’Europa perquè ofereix a les empreses un gran mercat interior i fomenta la competència i el comerç. A més, ofereix als ciutadans una més gran oferta de béns i serveis i més ocupació i oportunitats empresarials. També ofereix a les empreses europees l’efecte multiplicador que necessiten per esdevenir líders a nivell mundial.

Edifici Berlaymont seu de la Comissió Europea a Brusel·les | ANC

Tot i així, els europeus continuen ensopegant amb barreres que els impedeixen d’aprofitar plenament tot el potencial del mercat únic. Les estimacions demostren que la supressió d’aquests obstacles podria generar fins a 713.000 milions d’euros a final de la dècada. Per fer front a aquests obstacles, la Comissió aprova un pla d’acció per millorar l’aplicació i el compliment de la legislació sobre el mercat únic. Aquest pla d’acció es basa en una nova associació entre els estats membres i la Comissió pel que fa a la responsabilitat compartida que garanteixi que s’apliqui i s’apliqui correctament la legislació. A més, crearà un grup de treball conjunt Comissió-estats per enfortir la col·laboració en l’aplicació de la legislació sobre el mercat únic. Per la seva banda, la CE donarà suport a les administracions nacionals i locals en els seus esforços per aplicar la legislació europea i no dubtarà a adoptar cap mesura ferma contra les infraccions de la legislació sobre el mercat únic. “Europa té la indústria més forta del món. Les nostres empreses, grans i petites, ens proporcionen ocupació, prosperitat i autonomia estratègica. Gestionar la transició verda i digitals i evitar la dependència exterior en un nou context geopolític demana un canvi radical, que ha de començar ara mateix”, va declarar el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton.

Nou comentari