Un estudi analitza com fer més segurs els viatges en avió en temps de pandèmia

Les conclusions apunten que els tests ràpids funcionen tan bé com les PCR i que podrien arribar a detectar el 90% de viatgers infectats

Mapa del trànsit aeri global l'any 2009

Mapa del trànsit aeri global l’any 2009 | Creative Commons

La seguretat en els viatges en avió, pel que fa a la transmissió de la Covid-19, ha estat una preocupació important des de l’inici de la pandèmia i ara, més d’un any després de l’inici del confinament total, continua sent-ho, com ho són altres mitjans de transport. El control dels avions, però, és molt més fàcil d’aplicar, i un estudi recent, publicat a la revista ‘The Lancet Infectious Diseases’ i elaborat per investigadors de la Universitat de Califòrnia – San Francisco, arriba a conclusions que semblen molt clares: gairebé el 90% dels pacients infecciosos podrien ser detectats mitjançant tests als aeroports i, per a la resta de casos, la combinació de tests abans de viatjar i d’una quarantena de cinc dies que només s’aixequés amb un test negatiu acabarien de fer el trànsit aeri completament segur.

Un test ràpid d'antígens de Covid-19

Un test ràpid d’antígens de Covid-19 | ACN

Aquestes conclusions són fruit d’una simulació per ordinador que ha calculat la probabilitat que 100.000 viatgers fossin infecciosos un dia qualsevol abans, durant i després del seu viatge tenint en compte la implementació de diversos nivells de mesures de seguretat, i aporten informació que les línies aèries i els governs agrairan molt després de mesos d’inseguretat, i de mesures canviants i amb una base científica si més no dubtosa, en un moment on sembla que la majoria de països del món estan aixecant les restriccions i els viatgers tornen a augmentar un altre cop, tot i que encara sigui lluny d’arribar als nivells pre-pandèmia. Així, amb aquestes dades, es podrien estandaritzar les mesures de tests i quarantena per prevenció de la Covid-19 a tants nivells com fos necessari, minimitzant, per bé que no eliminant del tot, els riscos.

Un passatger porta una màscara en una estació de tren de Hong Kong poc abans de ser tancada per l'arribada del coronavirus a la ciutat

Un passatger porta una màscara en una estació de tren de Hong Kong poc abans de ser tancada per l’arribada del coronavirus a la ciutat | ACN

La simulació, feta en base a les dades recollides durant el darrer any, ha mostrat a gran escala com els diferents tipus de tests i quarantenes poden protegir els viatgers d’infectar-se i, també, d’infectar a altres al lloc d’origen o destí. Així, l’estudi indica que fer-se una PCR tres dies abans de viatjar o un test ràpid a l’aeroport redueix el número de pacients infecciosos que pugen a l’avió en un 90%, mentre que una quarantena de cinc dies, que només s’aixequés amb una PCR negativa, reduïria els dies que una persona podria encomanar el virus en dues terceres parts. Els científics es van sorprendre que alguns tests ràpids d’antígens tenen una efectivitat gairebé igual a la de les PCR, tot i que també van fer notar que no tots tenen la mateixa efectivitat, de manera que les PCRs continuen sent considerades més segures. Així doncs, per bé que cap sistema no és absolutament segur, ara podem comptar amb una altra eina, molt important, a l’hora de saber exactament quins són els riscos de transmissió de la Covid-19 a l’hora de viatjar en avió i, també, quines mesures poden permetre l’obertura del trànsit aeri sense que això suposi un perill de salu pública.

Nou comentari