Els camions elèctrics poden ser una opció competitiva davant dels dièsel

Un nou estudi afirma que, amb carregadors a l'alçada de les circumstàncies, la diferència de cost seria semblant a la dels vehicles més petits, sense que fessin falta bateries enormes i molt pesants per substituïr un dipòsit dièsel ple

Un dels darrers espais on el vehicle elèctric té problemes reals per entrar és el transport de mercaderies pesants, que continua dominat pràcticament en la seva totalitat pels vehicles dièsel. Fins ara s’ha pensat que, per a una mobilitat d’aquest tipus, els camions necessitarien bateries de recanvi que, com és fàcil de suposar, causarien un increment del cost que els faria no ser competitius davant dels camions de combustió interna. És per això que, quan es pensa en el futur, el transport de mercaderies pesants es considera que serà terreny pràcticament exclusiu dels motors d’hidrogen, que no són prou rendibles per als turismes però sí en aquest nínxol concret. Un nou estudi, però, elaborat per un equip de l’Institut Ambiental d’Estocolm (Suècia) i que va ser publicat fa poc a la revista ‘Joule’, arriba a la conclusió que això no té per què ser així: si hi hagués una xarxa prou estesa de punts de recàrrega ràpida, els camions elèctrics podrien ser més eficients en termes econòmics.

La idea central del treball és força senzilla: amb recàrregues ràpides, com més gran és el vehicle més avantatges té respecte el de combustió interna. Així doncs, si en el mercat dels cotxes la transició està començant a accelerar-se i a Europa, només l’any passat, ja es van vendre aproximadament un milió de turismes elèctrics, el sector del transport de mercaderies podria seguir el mateix camí si es prepara la infraestructura que ho permeti. A dia d’avui, un 7% de les emissions mundials de gasos d’efecte hivernacle provenen, directament, dels camions de transport de mercaderies. Com vèiem fa un moment, la idea general és que, per dur més pes durant més distàncies, calen més bateries i més grans, però aquest darrer estudi proposa enfocar aquest problema de la manera oposada: amb carregadors més ràpids, l’única manera de ser realment competitius i aconseguir, com més aviat millor, eliminar el combustible dièsel d’aquest sector tan important de l’economia.

Cada cop hi ha més punts de recàrrega de cotxes elèctrics a les ciutats.  | Olivier Le Moal
| Olivier Le Moal

Per demostrar que la seva aproximació al problema és com a mínim digna de ser estudiada mb deteniment, els científics de l’Institut Ambiental d’Estocolm han creat un model on un camió elèctric circula durant quatre hores i mitja i després es carrega durant quaranta minuts en un punt de recàrrega d’alta potència. Com que el transport de mercaderies funciona essencialment per vies principals, ports i aeroports, caldria un número de carregadors molt més petit i molt més concentrat en alguns indrets que no pas la xarxa per a turismes convencionals. El problema, és clar, és que aquest tipus de carregador, a nivell comercial, encara no existeix. Tot i això, amb els incentius adients, podrien ser cosa de pocs anys. Al cap i a la fi, el potencial descarbonitzador d’aquest canvi és enorme i “només” cal posar a disposició dels transportistes una xarxa de carregadors prou potents als llocs indicats per començar un canvi que tindria un impacte enorme en la lluita contra el canvi climàtic.

Nou comentari