El 76% dels joves de l’Estat mostren la seva preocupació pel medi ambient i el canvi climàtic

8 de cada 10 joves de 14 a 29 anys dóna suport a alternatives de reciclatge per reduir la petjada ecològica

La creixent preocupació pel medi ambient, el canvi climàtic, la contaminació o el tractament de residus repercuteix en totes les activitats diàries. Segons ‘l‘Informe Joventut a Espanya 2020′, elaborat per l’INJUVE a joves d’entre 14 i 29 anys, el 76% dels enquestats presenta major sensibilitat cap a polítiques i actituds mediambientals. De fet, un 47% considera que el canvi climàtic és el problema més important, davant el 17% d’interès que genera aquest tema entre els adults majors de 29 anys. Entre la recerca d’alternatives que permetin millorar la situació actual, un 83% dels joves donen suport a les mesures de reciclatge i un 84% donen suport a la prohibició dels envasos de plàstic als supermercats.

El canvi ambiental comença en l’educació

L’informe constata que els temes mediambientals susciten un especial interès entre els joves d’edats primerenques, entre els 14 i els 19 anys. En aquest sentit, l’educació constitueix una eina fonamental per crear hàbits saludables, modificar costums i ensenyar als ciutadans del futur que és possible viure en aquest planeta realitzant un consum més responsable i sostenible. És clau promoure les bones pràctiques ambientals entre alumnes, professors i famílies, generar consciència col·lectiva sobre els problemes del nostre entorn, i conèixer la repercussió i influència individual a la resolució i prevenció dels problemes ambientals.

Estudiants canvi climàtic Berlín
Protesta d’estudiants contra el canvi climàtic a Berlín, Alemanya

“No hi ha dubte que l’educació és l’eina més potent per conscienciar les noves generacions sobre el medi ambient”, explica Olivia Hunt, professora de geografia a The British School of Barcelona. David Attenborough, presentador i activista mediambiental, ja reivindicava en la dècada dels 70 que per generar interès a nivell global calia educar al públic d’una manera més tangible. Per tant, és imprescindible que els col·legis creïn una millor consciència mediambiental a una edat primerenca perquè així els joves adquireixin millors hàbits per a l’edat adulta, com reciclar els residus a casa i utilitzar el transport públic en lloc de dependre de vehicles particulars. L’educació és la clau de la innovació.

Les TIC per reduir l’impacte mediambiental

Per a l’execució de solucions que ajudin a reduir l’impacte mediambiental, els avenços tecnològics han estat un dels millors aliats. La digitalització s’ha mostrat com una alternativa viable, ja que no només permet treballar d’una manera més sostenible gràcies a la reducció i reciclatge de recursos, sinó que també ofereix processos de treball més eficaços. “Tenint en compte l’evolució tecnològica en la qual indefectiblement estem immersos, l’ús de la informàtica ha d’estar integrat en qualsevol disciplina, fins i tot en el medi ambient”, explica Encarna Ruíz, professora de Ciències de les Tecnologies de la informació a The British School of Barcelona. “Els ordinadors poden i han de ser part de la solució, al permetre’ns recollir, emmagatzemar i analitzar dades mediambientals en un detall i a una velocitat que els humans no podem ni imaginar. D’altra banda, els ordinadors ens permeten també fer simulacions de possibles conseqüències del nostre impacte en el planeta. I per descomptat gràcies als ordinadors podem comunicar en temps real tota la informació i estudis realitzats a nivell planetari. Per tant, tenim l’obligació d’ensenyar als nostres alumnes a fer ús de tota aquesta tecnologia per ajudar-nos a prendre decisions per canviar i millorar les expectatives del nostre entorn i preservar-lo per les vides futures”.

Nou comentari