Com educar els ciutadans perquè siguin agents del canvi que necessita el nostre planeta?

Un equip d'investigadors de les nord-americanes de Stanford i Virginia Tech han mirat d'establir pautes que ajudin a que tothom s'involucri en el respecte pel medi ambient i la reducció d'emissions

Voluntàries durant la recollida de brossa

Voluntàries durant una recollida de brossa | Gerard Vilà

A banda dels avenços científics i de la implementació de polítiques ambientals que tinguin com a objectiu reduir l’impacte de l’activitat humana en els entorns naturals i en el clima del planeta, els ciutadans, a nivell individual, poden tenir un pes molt important en el futur de la Terra. És per això que un equip d’experts de la Universitat de Stanford i de Virginia Tech, als Estats Units, ha elaborat un informe que conté pautes per donar eines a les persones perquè prenguin part en aquest canvi tan necessari. Per fer-ho, els investigadors van revisar més de cent programes educatius relacionats amb el medi ambient en assumptes com ara la protecció dels hàbitats naturals, la qualitat de l’aigua, l’estalvi energètic, el canvi climàtic o el reciclatge.

D’aquí en van treure quatre claus per fer que aquests programes siguin més eficients a l’hora d’aconseguir que els ciutadans tinguin un impacte positiu en el medi ambient:

1) Fer èmfasi en problemes mediambientals locals o en efectes concrets dels problemes globals. Un bon exemple en serien els projectes de reforestació als entorns dels nuclis urbans, on els ciutadans poden veure els beneficis dels seus esforços.

2) Col·laborar amb institucions científiques i administracions d’espais naturals, com ara posant en contacte experts, estudiants i gestors de parcs per millorar el coneixement i animar a la restauració dels hàbitats, alliberament d’animals ferits que s’han recuperat a centres de fauna, etc.

3) Incorporar elements d’acció als programes educatius, com ara informes amb recomanacions, propostes, etc. per a les administracions o els partits polítics..

4) Mesurar i informar dels resultats dels programes, fent que els qui hi han participat continuïn sentint-se vinculats a les activitats en què van participar.

La ciència ciutadana, per exemple, és paradigmàtica de com els quatre principis es combinen, ja que fa que els ciutadans participin en iniciatives científiques des del seu disseny fins a la seva posada en pràctica prenent part de tot el procés. Aquests projectes, a més, tenen resultats que poden ser utilitzats de manera quasi immediata i donen informació útil, especialment a escala local, i ajunten els científics i el públic general en un procés els beneficis dels quals aquests darrers poden veure fàcilment.

Nou comentari