MonPlaneta
Damià Calvet: “Volem convertir la bicicleta en un mode de transport estructural”
  • CA
Damià Calvet en una imatge d’arxiu | Departament de Territori i Sostenibilitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, juntament amb l’alcalde de Santa Maria de Palautordera, Jordi Xena, van inaugurar aquest passat dissabte la via per a ciclistes i vianants que el Departament ha construït per a connectar l’estació de tren i el nucli urbà, separats per dos quilòmetres. La nova via discorre al llarg de la carretera BV-5301, i ha comptat amb una inversió de prop de 740.000 euros. A més, ha comptat també amb el suport dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional. Aquesta obra s’ha complementat amb la construcció d’un recinte tancat i segur per a l’aparcament de bicicletes. Així, aquesta actuació permet, d’una banda, una circulació segura i ordenada de vianants i ciclistes entre el nucli urbà i l’estació de Rodalies, i, de l’altra promou la intermodalitat entre els diversos mitjans de transport sostenibles, alternatius al vehicle privat. En aquest sentit, el conseller Calvet ha remarcat que “tot forma part d’aquesta estratègia per fer que a Catalunya la bicicleta sigui un mitjà de transport estructural”. Ha explicat que, “encara que la lluita contra el canvi climàtic de vegades ens quedi com un concepte llunyà, és amb petits gestos com aquests i arreu del territori que aconseguirem fer front al canvi climàtic”.

La nova via ciclista, de dos quilòmetres de longitud i tres metres d’amplada, discorre en paral·lel a la BV-5301. El vial, que està asfaltat i comptarà amb il·luminació, està separat de la calçada de la carretera per una distància mínima de tres metres en la major part del traçat. Per encabir la via ciclista al seu tram inicial, s’ha hagut de desplaçar la traça de la carretera al llarg de 460 metres, tot evitant, així, l’afecció al talús arbrat contigu. L’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera serà l’encarregat de gestionar i mantenir posteriorment la via ciclista i l’aparcament segur de l’estació, segons el conveni signat amb el Departament. Per a facilitar la intermodalitat a l’estació ferroviària, a més, el Departament ha disposat com a prova pilot un espai tancat per a l’aparcament de bicicletes particulars, sobretot adreçat a les persones residents, de manera que els usuaris del tren poden guardar la seva bicicleta de manera segura mentre fan els seus desplaçaments a altres municipis. El recinte té 28 places per aquestes bicicletes, que es podrien incrementar en el futur fins a 42 si la demanda ho requerís. servei, de caràcter gratuït, cal registrar-se prèviament mitjançant l’aplicació mòbil PVerde o presencialment a les oficines de l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera.

Moure’s amb bicicleta és bo per al medi ambient i per a la salut | Cedida

Addicionalment, aquest aparcament acollirà també properament una prova pilot de préstec de cinc bicicletes elèctriques, per a facilitar l’accés i l’última part dels desplaçaments d’usuaris que no disposin de bicicleta pròpia. La bicicleta elèctrica, a més, facilitarà el trànsit per la via ciclista, especialment en cas d’usuari poc habituats, ja que està situada a la falda del Montseny i compta amb alguns trams amb pendents moderats. Amb l’objectiu d’estendre aquesta experiència pilot de Santa Maria de Palautordera a la resta de Catalunya, el Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant en un estudi per identificar les estacions ferroviàries –Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya– amb major demanda potencial per a l’ús de bicicletes. Així, el conseller ha anunciat que “volem estendre l’experiència dels aparcaments segurs a 20 estacions més, i a 10 llocs més de préstec de bicicletes elèctriques. Tot plegat ajudarà a que s’entengui que la bicicleta és una mitjà de transport que hem de potenciar en el nostre país”.

En el marc d’aquesta línia de promoure l’ús quotidià de la bicicleta i promoure la intermodalitat, la Generalitat ha iniciat recentment els treballs de la via ciclista que comunicarà l’estació de tren de Riells i Viabrea – Breda amb el nucli urbà de Breda (la Selva). En aquest context, el conseller Calvet ha anunciat l’impuls de la redacció d’un projecte per unir aquesta via ciclista i la de Santa Maria de Palautordera avui inaugurada, enllaçant amb altres rutes existents, fet que contribuirà a teixir una xarxa de rutes ciclables del Montseny. Aquesta nova via tindria una longitud de 14 quilòmetres i permetrà connectar els municipis de Santa Maria de Palautordera, Sant Celoni, la Batllòria, Gualba, Riells i Viabrea i Breda, i les respectives estacions. D’altra banda, el conseller també ha anunciat altres infraestructures a la comarca. D’una banda, “una rotonda que connectarà la C-35 i la BV-5301” i, de l’altra, “una passera per a vianants i ciclistes entre el nucli de Sant Celoni i la seva zona industrial”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: FRAN BCN a octubre 08, 2018 | 11:40
    FRAN BCN octubre 08, 2018 | 11:40
    Tot això de les bicis és una collonada, ja que per exemple, a Bcn en carrers de forta pujada amb carril bici, no hi circula ni el tato.......només en pla i quan no plou....
  2. Icona del comentari de: Fat Boy a octubre 08, 2018 | 14:20
    Fat Boy octubre 08, 2018 | 14:20
    I als vells, als nens, als impedits, als que han de portar coses pesades o de molt volum i als malalts que els donin pel sac, oi?

Respon a Fat Boy Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa