I si els cefalòpodes van evolucionar abans que no ens pensem?

Els primers cefalòpodes que van viure a la Terra van aparèixer molt més aviat del que s’havia pensat fins ara. Uns fòssils descoberts a la península d’Avalon, a Terranova (Canadà) per científics de la universitat alemanya de Heidelberg han estat datats en 522 milions d’anys d’antiguitat, cosa que els converteix en els més antics que es coneixen i en una prova que aquesta família d’invertebrats altament evolucionats, que actualment comprenen els pops, els calamars, les sípies i els nautilus, van aparèixer, com a mínim, 30 milions d’anys abans del que es pensava.

Així doncs, la història evolutiva dels invertebrats hauria de reescriure’s. La doctora Anna Hildenbrand, que va liderar el projecte de recerca juntament amb el doctor Gregor Austermann, ha explicat en un comunicat de premsa de la universitat que “si són cefalòpodes, hauríem de tirar enrere l’origen dels cefalòpodes fins al principi del període Cambrià”. Això, explica, voldria dir que els cefalòpodes “van aparèixer al mateix principi de l’evolució dels organismes multicel·lulars durant l’explosió cambriana”.

La península d'Avalon, al Canadà, on s'han trobat els fòssils | Universitat de Heidelberg

La península d’Avalon, al Canadà, on s’han trobat els fòssils | Universitat de Heidelberg

Els fòssils trobats al Canadà tenen forma de con allargat i estan subdividits en cambres individuals, connectades per un tub anomenat sifuncle, els trets que van permetre als cefalòpodes ser els primers organismes que es podien moure amunt i avall a l’aigua i, per tant, viure a mar obert. De fet, aquests cefalòpodes primigenis semblen ser parents llunyans dels nautilus, les espècies més antigues que encara perviuen de la seva classe. Al mateix comunicat, el doctor Austermann qualifica el descobriment d'”extraordinari”: “als cercles científics s’havia sospitat durant molt de temps que l’evolució d’aquests organismes altament desenvolupats havia començat molt més aviat del que es pensava”. Faltava, però, la prova fòssil que ara s’ha descobert.

L’antic microcontinent d’Avalonia, molt poc explorat, compren no només la costa est de Terranova sinó també parts d’Europa, i es considera molt apte per a la recerca paleontològica perquè molts animals del període Cambrià encara es poden trobar preservats a les seves roques. En aquest sentit, els científics esperen trobar més exemplars d’aquests cefalòpodes primigenis, que ajudin a acabar de confirmar la seva classificació.