MonPlaneta
Els sis candidats catalans als Premis Europeus de prevenció de residus
  • CA

L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) ha presentat 6 projectes catalans al IX Premi Europeu de la Prevenció de Residus, que es donarà a conèixer en una cerimònia a finals de maig a Brussel·les (Bèlgica). La selecció s’ha fet tenint en compte la relació de les activitats amb els eixos de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR), celebrada el novembre passat, l’originalitat de la proposta, el seu caràcter innovador, l’adaptabilitat a d’altres contextos regionals o locals, la mobilització del públic objectiu i la durada.

El Premi Europeu de la Prevenció de Residus distingeix aquelles iniciatives realitzades en el marc de la Setmana, que en aquesta passada edició es va dur a terme a 30 països, gràcies a la participació de 40 regions organitzadores. En total es van realitzar 13.410 activitats arreu d’Europa.

Candidatures en sis categories

L’ARC ha presentat candidats per a les sis categories establertes:

Administracions: Servei Prevenció de Riscos Laborals i Polítiques Sostenibles del Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, per la seva llarga estratègia en prevenció de residus i reutilització de material al departament. Es tracta d’una acció centrada en sensibilitzar els treballadors en la reducció de la generació del paper; impulsar sistemes digitals i d’administració electrònica –creació de vídeos explicatius–; i reutilitzar materials d’oficina per reduir les compres de nou material.

Associacions: Rezero, Fundació Prevenció Residus i Consum, per la campanya “Jo sóc Coco” de foment del consum conscient entre la ciutadania. Ha comptat amb la participació de diferents unitats familiars –famílies amb fills, parelles sense fills, pisos d’estudiants, jubilats, etc.– i un mateix repte: cinc famílies que han estat 30 dies intentant no generar residus, amb l’aplicació de bones pràctiques en el seu dia a dia i l’ús de mitjans audiovisuals per a la difusió dels resultats obtinguts.

Cooperació entre regions: Col·legi Sant Josep de Navàs URRRGENT! Europe’s knocking at the door. És un projecte eTwinning entre aquesta escola catalana i l’escola grega 1st Experimental Primary School d’Alexandroupoli en tres àmbits d’actuació. Un d’ells és el dels residus, i està enfocat a sensibilitzar els alumnes perquè en redueixin la generació. Les escoles han compartit propostes per treballar el concepte “donem-li una nova vida”, amb un concurs per allargar la vida dels productes. En el camp del malbaratament alimentari han elaborat una recepta clàssica a partir d’aliments sobrants a casa “la cuina de la sopa d’all”, explicada i cuinada pels nens.

En aquesta darrera categoria, el coordinador escocès Zero Waste Scotland ha presentat una acció de cooperació entre una escola escocesa, St Mary’s Primary School, i l’Escola Lluçanès, de Prats del Lluçanès (Osona), amb una acció centrada en prendre consciencia de la necessitat de lluitar contra el malbaratament d’aliments.

El veredicte, al maig

El veredicte del jurat del Premi, que està format per especialistes europeus independents en matèria de prevenció de residus, es farà públic a Brussel·les a finals de maig.

Enguany, la X Setmana Europea de la Prevenció de Residus es durà a terme del 17 al 25 de novembre de 2018. Aquesta és una iniciativa que se celebra a Catalunya des de l’any 2008 sota la coordinació de l’ARC i el patrocini de la Comissió Europea. La iniciativa busca promoure la implantació d’accions de sensibilització per a la prevenció dels residus i la gestió sostenible dels recursos al llarg d’una setmana a l’any.

Las accions implantades durant la EWWR es regeixen per les “3 R”: reduir els residus, reutilitzar els productes, reciclar els materials. Les “3 R” representen les opcions que haurien de tenir-se en compte en primer lloc a l’hora d’idear una estratègia de gestió de residus.

L’EWWR sensibilitza sobre les estratègies de prevenció dels residus, reutilització dels productes i reciclatge dels materials; fa públiques les accions que duen a terme els participants; mobilitza i anima els ciutadans europeus a actuar en l’àmbit de les “3 R”; reforça la capacitat de les regions, proporcionant-los eines de comunicació i formació adaptades a les seves necessitats; i avalua l’impacte de les accions de comunicació en els canvis observats en el comportament de les persones.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa