Bateries elèctriques ‘reomplibles’: una possible revolució per a la mobilitat

Aquesta tecnologia podria acabar definitivament amb els problemes d'autonomia dels vehicles elèctrics fent servir la xarxa de gasolineres existent

Aquest gest podria no desaparèixer, tal com es pensava amb la introducció dels vehicles elèctrics | Pixabay

Els vehicles elèctrics són un element essencial de la revolució energètica que vol reduir les emissions de gasos contaminants i d’efecte hivernacle. Els seus principals inconvenients, però, els temps de càrrega de les bateries i l’escassedat d’estacions de càrrega, limiten la seva autonomia, que és la principal preocupació dels seus usuaris i un impediment per a la seva expansió. En aquest sentit, científics de tot el món han investigat i continuen investigant per posar remei a aquest problema. D’entre totes les solucions i alternatives proposades, n’hi ha moltes que estan donant resultats molt prometedors i que no només es podrien aplicar a la mobilitat sinó, també, a la transició energètica en un sentit molt més ampli.

Bateria de vehicle elèctric | Karlis Dambrans (Flickr)

A totes les propostes existents, ara se n’afegeix una altra: les bateries de flux, reomplibles en qüestió de minuts i que, a més, podrien beneficiar-se de la xarxa de gasolineres que existeixen actualment, tota una revolució que podria suposar una passa de gegant per a l’eliminació de la dependència dels combustibles fòssils. La Universitat de Purdue, als Estats Units, és una de les que està investigant en aquest sentit. El nou sistema seria tan fàcil com conduir, buidar el dipòsit i tornar a omplir-lo amb un nou electròlit, fent que la diferència amb un cotxe de gasolina fos, aparentment, inexistent. A ulls de l’usuari no canviaria pràcticament res. A l’interior, tot funcionaria de forma semblant a com ho fan les bateries actuals. En comptes de recarregar l’electròlit de la bateria, però, es substituïria per un de nou.

Bateria de flux

Bateria de flux de vanadi al Laboratori Nacional d’Energies Renovables dels Estats Units | Departament d’Energia dels Estats Units

Les bateries de flux, però, són massa grans i massa pesants per fer-les servir en vehicles, de manera que, de moment, s’han pensat en altres aplicacions com ara l’emmagatzematge d’energies renovables per a indústries i llars. Una de les opcions és desenvolupar electròlits amb més densitat energètica, que les permetin ser més petites. En aquest sentit, un equip de la Universitat de Glasgow (Escòcia) va anunciar fa poc el desenvolupament d’una bateria líquida entre tres i cinc vegades més potent i que es podria recarregar en cosa de minuts. El material emprat, a més, es podria reciclar molt fàcilment. Tot i això, encara queda molta feina a fer, especialment pel què fa al cost i la fiabilitat de les bateries, a més de la seguretat, un element crucial. És per això que encara no se sap quan trigarem a veure vehicles d’aquest tipus als carrers. Tot i que, el 2014, una companyia suïssa va anunciar un cotxe esportiu amb una bateria elèctrica, la seva producció encara no ha començat.

Nou comentari