Barcelona avança en la definició i implantació de la Zona de Baixes Emissions permanent, prevista per l’1 de gener del 2020, a partir del treball desenvolupat entre totes les administracions i entitats. Aquest dijous a la tarda es va reunir la Taula contra la Contaminació, amb participació de l’Ajuntament, Generalitat, l’AMB i les entitats i on es va posar posar en marxa el grup de seguiment per redactar de l’ordenança que regularà la futura ZBE permanent. La seva implantació, inclosa al programa de mesures contra la contaminació atmosfèrica de Barcelona, és una de les claus per complir les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut i forma part del compromís establert amb la Unió Europea per reduir els índexs de contaminació de la conurbació urbana de Barcelona, que es troben per sobre del llindar establert per les normatives comunitàries.
La principal font de contaminació de l’aire que es respira a Barcelona prové del trànsit. La contaminació, segons estudis de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, provoca més de 350 morts prematures a l’any i suposa un problema de salut per la població més vulnerable, com els 200.000 menors de 14 anys que viuen a la ciutat. Els estudis corroboren, a més, que la contaminació té una afectació directa sobre el desenvolupament cognitiu dels infants. La ZBE permanent tindrà una superfície de 95 km2 i inclourà Barcelona i àmbits dels municipis circumdants a les rondes de Sant Adrià del Besòs, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat, on, fins ara, només es realitzaven mesures en moments d’alts nivells de contaminació de diòxid de nitrogen (NO2). Així, la ZBE permanent té com a objectiu prevenir l’ús quotidià dels vehicles més contaminants, començant pels particulars i continuant amb els professionals. La proposta inicial contempla que les restriccions s’apliquin a tots els vehicles sense etiqueta entre les 7 i les 20 hores, inlcosos els estrangers, excloent-ne tant els vehicles de persones amb mobilitat reduïda com els serveis bàsics com ara bombers, serveis funeraris i cossos de seguretat. A més, s’establiran autoritzacions puntuals per a diversos tipus de vehicles, com per exemple vehicles de transport especial, grues o firaires.
La posada en marxa de la ZBE requereix l’aprovació d’una ordenança municipal on s’explicitin tant el reglament de funcionament (horari, vehicles afectats, etc.) com els condicionants d’infracció. El primer pas és la constitució d’una comissió de seguiment que controlarà el procés de participació posterior que, segons l’Ajuntament, durarà fins al setembre de 2019 i l’aprovació inicial serà l’octubre del mateix any, per tal que la ZBE permanent pugui entrar en funcionament el primer de gener de 2020. Tenint en compte l’impacte ambiental, el procés participatiu es durà a terme en tres àmbits: establir un número de dies a l’any per permetre l’utilització puntual de vehicles sense etiqueta, incloure o no els divendres a la tarda com a període de restricció i valorar la introducció progressiva dels vehicles professionals entre els afectats per les mesures. Al procés s’avaluaran les propostes que es plantegin, sempre garantint que els objectius ambientals i de protecció de la salut es mantenen.