Arbustos i arbres per reduir l’exposició a la contaminació a prop de les carreteres

Les infraestructures verdes que combinen tots dos elements, en comptes de només arbres, són molt més eficients a l'hora de controlar la contaminació que arriba als vianants

Afegir arbustos als arbres de les voreres podria millorar la salut dels vianants | Lluïsa Tarrida

Els responsables de planificació urbana de les ciutats haurien de col·locar arbustos, o una combinació d’aquests i arbres, si volen reduir de manera efectiva l’exposició dels vianants a la pol·lució provinent dels cotxes que passen per les carreteres, segons afirma un estudi de la Universitat de Surrey (Anglaterra) els resultats del qual han estat publicats a la revista ‘Atmospheric Environment’. Les infraestructures verdes al costat de les vies rodades tenen una influència important en les concentracions de contaminants al seu voltant, i és per això que aquest estudi pot ajudar a millorar la salut de les persones que viuen en ciutats, que cada vegada són més a tot el món.

Els científics van comparar tres tipus d’infraestructures verdes -arbres, arbustos i una combinació dels dos- en sis localitzacions diferents, col·locades entre un i dos metres de la carretera. Els arbustos sols van resultar ser els més eficients a l’hora de reduir l’exposició a la pol·lució, reduint els nivells de carboni negre en un 63%. Pel que fa a les partícules fines, també es van reduir, tot i que les més petites de totes, de menys de 2,5 micròmetres de diàmetre, van ser les que es van mantenir més a prop dels nivells habituals. La quantitat de metalls pesants, a més, també es va reduir moltíssim a l’altre costat de la vegetació. En tenir en compte el vent, però, la combinació més eficient en la majoria de casos era una combinació d’arbres i arbustos. A les voreres que només tenien arbres, en canvi, no s’hi van apreciar diferències significatives respecte l’absència total d’infraestructura verda, si més no a l’alçada de la respiració, entre 150 i 170 centímetres, perquè les copes dels arbres són massa altes per aturar o filtrar els fums provinents dels tubs d’escapament.

Circulació densa als carrers de Barcelona | UB

Actualment, més de la meitat de la població mundial ja viu a ciutats, segons les Nacions Unides. A la Unió Europea aquesta xifra és encara més alta i arriba gairebé als dos terços, amb moltíssimes ciutats on, segons l’Agència Europea dle Medi Ambient, es superen habitualment els màxims de contaminació tolerables, fent que la pol·lució sigui un problema de salut pública a tenir molt en compte. En aquestes circumstàncies, tot i que la millor manera de controlar la pol·lució és simplement reduint la seva emissió, controlar la quantitat que va a parar als pulmons dels vianants és una mesura a tenir molt en compte a l’hora de millorar la salut i el benestar de les persones que viuen a les ciutats.

Nou comentari