Adif comença un procés per instal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics a les estacions

A Catalunya, les instal•lacions podran implantar-se a 79 estacions

Estació Terrassa Est

Estació Terrassa Est | Cedida

Adif i Adif Alta Velocitat (Adif AV) han posat en marxa un procés per instal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics a les estacions. El sistema permet captar energia elèctrica d’alta tensió del sistema elèctric ferroviari i la seva transformació a baixa tensió, sense afectació al tràfic ferroviari, per crear punts de recàrrega elèctrica oberts al públic. A aquesta solució s’uneix la que es pot fer des de les subestacions elèctriques de tracció de la xarxa ferroviària, que permeten crear igualment punts de recàrrega elèctrica. A Catalunya, les instal·lacions podran implantar-se en 79 estacions, 42 a la demarcació de Tarragona, 17 a la de Girona, 13 a la de Lleida i 7 a la de Barcelona. El desplegament d’aquests es farà sota la marca Ferrolinera, registrada per Adif. La companyia oferirà a les potencials promotores d’aquest tipus de dispositius la possibilitat d’instal·lar-los, després de la corresponent anàlisi de viabilitat tècnica, a 400 estacions de tren de vies electrificades i principalment de recorreguts interurbans distribuïdes a tot el territori. Els promotors interessats hauran d’instal·lar a l’estació corresponent un PRE de càrrega rapida amb dos connectors, amb l’objectiu que es pugui fer una recàrrega ràpida simultània de dos vehicles elèctrics.

Punt de recàrrega per a vehicles elèctrics

Punt de recàrrega per a vehicles elèctrics | Diputació de Girona

El desplegament dels dispositius s’articularà en dues fases. En la primera fase s’obrirà un procés de sol·licitud d’interès dels principals promotors en col·locar carregadors en les estacions que creguin convenients. Posteriorment, l’administrador d’infraestructures realitzarà un estudi de viabilitat tècnica sobre les sol·licituds rebudes per a cada emplaçament. La segona fase comprendrà l’arrendament dels espais i la comercialització dels punts de recàrrega elèctrica. La durada de l’explotació dels PRE tindrà un termini d’onze anys a comptar des de la data de signatura del contracte, tenint en compte que es contempla el període de prop d’un any per fer les obres d’adequació dels espais i instal·lacions. Tot i això, podrà prorrogar-se per un termini no superior a la meitat de l’inicialment contractat, de 5,5 anys. L’adjudicatari assumirà els costos d’adaptació de les instal·lacions i infraestructures necessàries per aconseguir el subministrament de l’energia elèctrica amb la potència acordada, que podria oscil·lar entre un mínim de 100 kW i un màxim de 500 kW, en funció de les circumstàncies tècniques de cada estació. Adif, per la seva banda, actuarà com a proveïdor de l’anàlisi de viabilitat tècnica, dels espais a l’estació de viatgers, del punt de connexió d’alta tensió i de la patent per ús en el cas que la connexió es faci a través de la catenària. Amb aquesta iniciativa, Adif i Adif AV busquen contribuir a pal·liar un dels principals problemes als quals s’enfronta la càrrega de vehicle elèctric, la dificultat de l’aplicació a la mobilitat interurbana, amb una xarxa de més de 9.700 quilòmetres de línies electrificades i la mateixa xarxa d’estacions de viatgers.

Nou comentari