Nou de cada deu barcelonins té un carril bici a menys de 300 metres de casa

Aquest és el mitjà de transport que més creix a la ciutat en els darrers anys

L'“Estratègia de la bicicleta per Barcelona” treballa per millorar la mobilitat en bici per la ciutat

L’“Estratègia de la bicicleta per Barcelona” treballa per millorar la mobilitat en bici per la ciutat | Bicing

L’Ajuntament de Barcelona continua apostant pels desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic per la ciutat. I ho fa, entre d’altres, activant les diverses iniciatives que van contemplar en “l’Estratègia de la bicicleta per Barcelona” aprovada el 2015 pel mateix Consistori. Cal tenir present que la bicicleta és el mitjà de transport que més ha crescut més en quota modal en els darrers anys: segons dades de 2015-2016, mentre els desplaçaments en la resta de mitjans de transport s’han incrementat entre 1,3% i 1,7%, la mobilitat en bicicleta ha augmentat en un 14,1%.

En paral·lel, ha incrementat també en els darrers tres anys de 116 a 172 els quilòmetres de carril bici, i abans que finalitzi el 2018 la capital catalana comptarà amb 233 km d’infraestructura ciclista, amb una inversió, des del 2015 fins ara, de més de 7M€ en la seva construcció i amb la previsió és arribar als 32 M€ a finals del 2018. Això suposa que a dia d’avui el 89% la població ja disposa d’un carril bici a menys de 300 m de casa seva (al 2014 era el 72%) i la previsió és arribar fins al 95% durant l’any 2018. D’altra banda, el nombre de persones que actualment tenen xarxa ciclable (carril bici, carrer de Zona 30 o via pacificada) a una distància inferior a 150 m de casa seva (2 minuts a peu) ja arriba al 99% de la població.

Millora de la seguretat i el disseny dels carrils

En paral·lel a la construcció de nova infraestructura ciclista, s’han dut a terme diferents intervencions per a millorar la xarxa de carrils bici. La majoria d’aquestes s’han fet en base als criteris que marca el nou “Manual de disseny de carrils bici de la ciutat de Barcelona”, elaborat l’any 2016 i que s’ha convertit en un document de referència per als projectistes a l’hora de dissenyar carrils a Barcelona. A partir d’aquest document i de l’experiència adquirida en la construcció de la xarxa, els nous carrils incorporen novetats com l’enllaç bicicleta (bike-link), que permet connectar els carrils bici mitjançant un carril de circulació compartit amb el trànsit motoritzat on es limita la velotitat a 20 km/h; o una nova senyalització per reforçar la unidireccionalitat del carril.

També s’estan introduint altres millores per incrementar la seguretat de la infraestructura ciclista com la redacció de noves especificacions tècniques per a les peces separadores i pilones de cautxú; la millora de la rodadura amb nous aglomerats; o nous aparcaments per a motocicletes i bicis a calçada per alliberar les voreres i com a cordó de separació entre carril bici i carril de circulació de vehicles a motor. Els nous carrils bici estan incorporant altres elements com els aforaments que permeten comptar el nombre de ciclistes que hi passen, aconseguint així unes dades més precises de la quantitat d’usuaris d’aquests carrils que permetran analitzar on és necessari ampliar la xarxa.

Més aparcaments per bicicletes

Durant aquest període la xifra d’aparcaments ciclistes en superfície ha arribat fins als 33.834, un 43% més que al 2014. Aquest augment té relació amb la construcció de nous carrils bici, atès que amb cada projecte constructiu també s’hi incorporen noves places d’aparcament en superfície. La zona d’aparcament està dotada com a mínim de cinc ancoratges, que equivalen a deu places. Pel que respecta a les places en aparcaments d’accés públic (B:SM, SABA, BAMSA) el nombre de places ha augmentat fins a les 1.146 a tota la ciutat, un 5% més que el 2014.

A dia d’avui, un total de 850 places d’aparcament estan situades a 150m de les principals estacions de transport ferroviari de la ciutat i 240 més, són places d’aparcaments interiors per a bicicletes situades a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). A banda, s’ha desplegat una prova pilot de d’aparcaments segurs de bicicletes de pagament per part de Vadebike, amb 15 estacions i 152 places d’aparcament per a millorar de la seguretat i reduir els robatoris de bicicletes aparcades a l’espai públic. Alhora, també s’ha posat en pràctica el primer aparcament vigilat per a esdeveniments, habilitant una zona de pàrquing temporal vigilat i gratuït per a les festes de la Mercè 2017 a l’avinguda de Maria Cristina amb capacitat per 216 bicicletes. Es continuarà treballant per ampliar l’oferta d’aparcaments d’aquestes característiques en tots els grans esdeveniments de la ciutat.

Comentaris

    Porc rural 14 de Gener de 2018 9:54
    I quan tindrem carrils moto?
    ERDOGAN RAJOY 14 de Gener de 2018 15:57
    Jo el tinc molt a la vora. Visco a Horta però, el meu carril bici nomes em permet pujar cap a la muntanya, cap a COLLCEROLA. Si vull anar al centre de la city, no tinc res de res fins que arribo a Rogent i puc agafar Provença o Meridiana, avall.
    torracollons 14 de Gener de 2018 17:06
    i la bici?
    Ramon 15 de Gener de 2018 8:24
    Ser vianant a Barcelona és un estrès i un perill constants.

Nou comentari